lördag 20 juni 2009

Vi hade tur med vädret!

Det har varit en fin midsommarhelg - inte bara att det inte kommit en droppe regn på oss - utan vi har haft det mysigt och trevligt.

Vid middagtid var pick-nick-korgen packad och klar. I den låg matjessill, potatissallad som var gjord med gräddfil och gräslök. Kavringssnittar med en röra av ägg, dill, gräslök, kapris och lite majonäs och på detta tronade böcklingfile. Sallad - gjord med isbergssallad, rädisor, vattenmelon och rökt lax och dressing av creme frache, örtkryddor och senap - lät konstigt när jag läste receptet - men det var jättegott. Knäckebröd och brieost. Och så klart öl och O.P.Anderson.
Vi hämtade våra vänner och sen bar det i väg till Sätra Brunn. Där åt vi vår härliga lunch ute i det fria.

Vi hade bokat ett midsommarpaket på Brunnen, logi, tre-rättersmiddag och frukost.
På första bilden ser ni Skogsgården där vi bodde och åt vår frukost på midsommardagen. Vi satt ute i solskenet.
Nu gick jag händelserna i förväg. Vi tittade på när majstången restes och på dansen runt den och det var mycket folk.

Sätra Brunn har en fin liten kyrka och där lyssnade vi på en musiksoaré i 45 min.
Man började med min favorit - intåg i sommarhagen. Ja, det var en njutbar stund.

Middagen serverades på Skragges restaurang, huset är från 1800-talet och kan bara ha öppet på sommaren p.g.a. för dyra uppvärmningskostnader.
Middagen bestod av lammfiol med var varma fikon - gott men lammet fick man leta efter bland salladsbladen. Nu efteråt kan vi inte förstå att vi inte klagade, men jag skall sända ett mail och tala om vad vi tyckte. Ska kanske tillägga att det var ingen billig middag. Huvudrätten var gös med goda tillbehör och den var perfekt.
Ett stort och rikligt efterrättsbord där man kunde frossa i sötsaker och ost. Jag föredrog osten.
Mätta och belåtna (inte riktigt) vandrade vi hem till Skogsgården. Lite trolskt var det i sommarnatten. Vi hade underbara rum - blått och vit och med trasmatta, det var längesedan man såg det på golvet.

Jag vaknade klockan 4 på morgonen av att det var ett herrans liv på fåglarna. Jag somnade omoch vaknade vid åttatiden och var riktigt pigg. Drog upp rullgardinen och solen sken. Underbart!

Vi hade tillgång till uppvärmd pool, bastu m.m., men vädret var så fint att vi föredrog en längre promenad. Vi passade på att köpa kryddplantor, som odlas ekologiskt och några kryddburkar.

När vi satte oss i bilen för hemfärd, konstaterade vi att det hade varit ett mycket lyckat midsommarfirande.

Lite smolk i bägaren har det dock blivit. Vi skulle fortsätta till landet där stockholmarna skulle vara. Gräsallergi och ryggont gjorde att de åkte hem. Tråkigt för oss alla, vi som skulle vara tillsammans i 2 dagar.

Inget planerat för morgondagen - det känns lite konstigt.

Ja, det var min midsommarhelg. Nu skall jag läsa vad ni vänner haft för er.

1. Vilken underbar midsommar!
    Men visst gör man ofta det misstaget att man inte säger ifrån direkt när något är fel? Man vill liksom inte stöta sig. Får bli bättre på det, vi också.

2. Hoppas att du haft en underbar midsommarhelg med önskan om god fortsättning på helgen!

Kram Gunilla i Singapore

3. Jaja, kan världen vara så liten? Att vi var på samma ställe men inte såg varandra;)
    Det låter jättemysigt när du beskriver besöket, ni gjorde det till lite längre vistelse än vi. Vi nöjde oss med räkmackorna, rundvandring, brunnvatten och majstången. Sedan åkte vi hem till fotbollen och åt hemma sill-middagen enligt alla konstens regler.
    Önskar dig en skön måndag, den är snart... jag borde redan sova djupt men sitter uppe fortvarande... ajabaja...
    Kram!!!

4. Hej igen!
    Du gör ett bildspel enkelt genom att klicka på "Make your own" och skapar en inloggning sedan är det bara att följa instruktionerna.
    Här är också en direktlänkt till Slide: http://www.slide.com/

Kram, M

5. Hej!

Det såg ut som ni har haft en alldeles fantastiskt underbar midsommarhelg. Va kul att du lät mej att vara med på ert midsommarfirande.

Och vad trevligt med främmande från Amerikat. Ja jag förstår, efter tre år i Spanien, att dom har vissa önskemål om mat och enkla sådana.

Må nu så gott och ta hand om dina gäster.