måndag 7 juni 2010

Månhuset - en röd liten stuga.





En röd liten stuga
med vita knutar
vad kan vara mera
svenskt.
Detta är konstnären
Mikael Genbergs
omtalade månhus och
det ska nu till värds-
utställningen World Expo
i Shanghai.
Mikael har tagit fotot och så
här är den tänkt på månen 2013.






Stugan stod på Globen förra året några månader. Det har skrivits många spalter om Mikael Genberg. En galning - finns de som sagt - en konstnär med visioner - säger andra.
Han har i alla fall satt Västerås på kartan. Hans månprojekt anammas inom rymdinustrin.
Det behövs ca 500 miljoner - en hissnande summa, som enligt många kunde användas till
något nyttigare. Innerst inne tycker jag nog det också, men de som skall sponsra projekt,
tror jag inte hade användt pengarna till välgörenhet.

Jag gillar Mikael Genberg. Han är en konstnär med många idéer. Ovan har han målat av Grindslanten, men då på månen. Ja, det är nog många grindar som skall öppnas innan hans
stuga står på månen.

Här är Mikaels hotel Hackspetten. Det lär visst vara populärt att bo här på sommaren.
Som ni förstår har jag inte tagit bilden själv. Jag tog en bild i våras och hade den i min
blogg men den här bilden visar mer av stugan. Man blir serverad både middag och frukost
under vistelsen på hotel Hackspett. Maten hissa upp. Hur gästerna kommer upp vet jag inte.
Det skulle vara kul att pröva. Gör jag det, lär ni nog få veta.

Något som jag inte skall pröva är hotel Utterin, som ligger under vattnet i Mälaren. Här
bor man som i en ubår. Är du intresserad hur Utterin ser ut - googla på Utterin, där finns en video som är kul att titta på . Javisst har han idér, den där Mikael Genberg.

Men vad är det för mystiskt med den här lilla stugan. Konstnären tror att det är enkelheten
med det lilla huset som gör det så tillalande - och inte minst omtalat och säger:
" För oss är det ju en del av den svenska folksjälen. Ett rött hus med vita knutar.
Men för andra, amerikaner, asiater eller
människor i arabländerna, är det ju något helt
annat. "
Förra veckan syntes huset i kinesisk TV inför miljontals tittare.
Jag skulle tro att Genberg nu är på väg till
Shanghai och det är bara att önska honom lycka till. Och jag med många andra undrar -
hur ska det gå - blir det månen 2013.

15 kommentarer:

  1. I en röd lite stuga ner vid sjön ska vi bo...
    Visst är det nått som hör den svenska folksjälen till...
    Den röda stugan med vita knutar har vi ju fått in med modersmjölken. Det ska vara så...
    Falurödfärg, vita knutar, flaggstången och det vita staketet...
    Så är det bara.

    Såg den på Globen. Läckert tycker jag.
    Visst kommer den till månen... Absolut.

    Men vet inte helt om jag vågat bo under vattnet i stugan... Inte i trädet heller. Höjdrädd...
    Håller mig på backen tror jag.

    Ha en skön dag nu.
    Det ska jag.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  2. Det är roliga idéer han har med sin röda stuga. Huset i trädet såg jag i ett reportage, huset på globen har jag sett i någon tidningsbild men de andra hade jag ingen aning om. Lite kul är det. Ett litet rött hus på månen,varför inte.

    SvaraRadera
  3. Månen 2013? - nej, Seglora med Esset är det tänkt! I juni...

    SvaraRadera
  4. Att ha en liten röd stuga med vita knutar är nog en dröm jag har. Men om jag vill bo på månen trivlar jag starkt på! *ler*
    Undrar om det finns en tomtkö till månen...?

    Ha en fortsatt bra vecka!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  5. Jag är fullkomligt nöjd att mitt röda hus med vita knutar står på backen :O)

    SvaraRadera
  6. Jag bor i ett rött hus med vita knutar och ser gärna på månen....
    jag tycker det är en kul idè att presentera sin konst på!

    SvaraRadera
  7. Hum, vi avviker tyvärr, vår husfärg är inte röd ... lite mer vi är den! *ler* Men om jag skulle ha ett sommarhus så inte dumt med rött och vita knutar! Bra att vi alla har olika smak eller hur?
    :)

    SvaraRadera
  8. Jag hoppas också att vår röda stuga med vita knutar och vit klaggstång håller sig kvar på backen. Men iden är ju rolig!

    SvaraRadera
  9. Jag bor i en röd stuga med vita knutar, kan gärna tänka mig ett besök på månen. Men huset lämnar jag kvar hemma. Då är det bättre med Mikael Genbergs hus. Tycker hans ide' är rolig.
    Tänk vad många som förundras över det lilla röda huset som var/är placerad på Globen.
    Ha en skön kväll.

    SvaraRadera
  10. Du har en bloggaward att hämta hos mej!!!

    Kram!

    SvaraRadera
  11. Hej

    Roliga målningar och bilder om det med lilla röda huset.....

    SvaraRadera
  12. Snille eller galning? Både och tror jag i skön samklang. När jag såg Hackspetten i din blogg blev jag så sugen på övernattning så jag googlade på den. Hellre i trädet än under vattnet. Idéer verkar inte fattas Mikael Genfors i alla fall. Hoppas han har framgång på världsutställningen i Shanghai.

    SvaraRadera
  13. Jag tycker att han är en härlig prick :-)

    SvaraRadera
  14. På något sätt gillar jag hans småtokiga idé. Även om det kanske också är helgalet.

    SvaraRadera
  15. Hej igen, du har en vinst hos mig :-)

    SvaraRadera