lördag 10 augusti 2013

Montenegro - Kotor


Klockan var sju på morgonen. Det var denna vy som jag 
fick se när jag kom ut på balkongen.  
Det var en ljuvlig morron och jag kände mig bättre.
Fartyget var på väg att lägga till i Montenegro.
Räddningsbåtarna hissades ner för att ta oss in till fastlandet.
Båtarna skulle gå skyttetrafik hela dagen och jag ville gå i land
för att se den gamla staden Kotor.


Här är en av portarna in till staden, som är upptagen på
UNESCO:s världsarvlista. Kotor byggdes mellan 1100-
och 1300-talet.

Det var varmt och nästan vindstilla. Fanorna ville inte 
veckla ut sig.
För den som var shopping-sugen så var här mycket att
köpa - souvennirer, konst och kläder - allt kostade mindre
än hemma. Jag uppskattde skuggan.


Många ungdomar hade sökt sig hit. Det var billiga rum att hyra.
Klockan var precis tolv och vi satte oss en stund med 
ett glas svalkande vin  - för min del en liten "smutt", jag åt 
ju penicillin. Nypressad jouce var läskande och gott.
Vi promenerade runt i staden. Man hade mycket blommor och 
andra decorationer vid sina portingångar. 
Det var skönt att åka tillbaks till fartyget. Kanske kommer vi hit
någon mer gång och kan se mer utav omgivningarna. Det anordrnades
utflykter men jag kände inte mig helt bra och var glad att jag fick
se staden Kotor.
Är du intresserad av resa till Montenogro -
 den här länken kan vara till hjälp

Klockan 18 lämnade vi Montenegro.
Fartyget gled sakta  ut mot öppna havet
och vi gick nära land och såg tät bebyggelse längs med viken.
Vi passerade några små öar och sen bredde havet ut sig.
Solnedgång -
klockan var några minuter efter åtta
och inom några minuter hade solen dalat.

När vi vaknade på morgonen låg fartyget i Split i Kroatien,

en ny upplevelse. 


4 kommentarer:

  1. Härliga foto! Syns att romarriket satt sin prägel på beyggelsen runt hela Medelhavet!

    SvaraRadera
  2. Lilla vän så mycket fint och vackert Du har sett. Synd att
    Du inte kunde få vara bra. Just nu är min frissa i Montenegro genom reumatikerförbundet, på ett SPA där.
    Alla berömmer det så mycket. Tack för att Du tar Dig tid och visar oss, denna underbara resa.
    Jag reser med Dig, underbart,TACK
    kram Hajan

    SvaraRadera
  3. Så vackert! Skönt att du kvicknat till vid det här laget så pass att du orkade se på staden i alla fall. Förstår att det var svalkande och skönt ute på havet!

    SvaraRadera
  4. Så otroligt vackert, tänk att få se allt detta fina både i och där och sen på håll också, från båten, helt fantastiskt och vilket väder ni hade.
    Skönt att höra att du kände dig bättre också.
    Agneta kram

    SvaraRadera