måndag 28 oktober 2013

Siffror kan säga mycket!

22.222 så står det på min besöksräknare. Det ska vara
unika besökare alltså första gången som man är inne och tittar
på min blogg. Tittar jag på statistik för hur många gånger någon tagit
fram bloggen (och läst hoppas jag) så är det  77.030.
Detta sedan jag började blogga i februari 2009.
Statistik sägs att det inte går att lita på och inte vet jag om
dessa siffror är riktiga.
Som gammal revisor tycker jag det är kul med siffror. Jag hörde
ofta i mitt yrkesliv -" hur kan du hålla på med bara siffror".
Men bakom alla siffror så finns det alltid en verklighet, personliga
öden, både glada och sorgliga och siffrorna kan berätta mycket.


Jag har inte något klart minne när jag lärde mig siffrorna.
Men jag kommer ihåg när jag lärde mina pojkar siffror och att använda
dem. Det var inte alltid så lätt det där med plus och minus.
Huvudräkning fick vi praktisera mycket när jag gick i skolan.
Jag vet inte hur det är i skolorna nu för tiden. Nu finns ju hjälpmedel.

Jag läste en artikel i "bladet" att
barnens matematikkunskaper var under 
all kritik. Det stämmer på det affärs-
biträdet, som skulle lämna tillbaks pengar,
och jag krånglade till det för henne, när jag 
gav henne en hundralapp och en en-krona
när varorna kostade 81 kronor. Jag ville
slippa en massa växel.


Det har varit en blöt helg. I går regnade det
 från och till så jag hade verkligen orsak att sätta mig och läsa min bok.
Men idag blev det en timmes promenad - med paraply. Vi var bjudna på
söndagsmiddag.
Jag ser att det har blivit midnatt. Dags att gå till sängs.
I morgon kommer tvillingarna på besök. De är nu 7 månader. Vi har funderat
på hur vi ska göra med alla blomkrukor som vi har på golvet. Det blir nog
något att utforska. Nu säger jag god natt. Men ni som läser det här i morgon
säger jag


Hoppas ni får en fin dag!


11 kommentarer:

  1. ha, ha De kommer med all säkerhet att plantera om krukorna.
    Snälla Du, jag tror inte de kan någon huvudräkning nu för tiden alls.
    De har ju haft hjälpmedel hela tiden .Att jag är vaken nu beror på att jag har mailat en gratulation till en 29 åring. ha nu en bra vecka önskar jag Dig.
    kram från Hajan

    SvaraRadera
  2. Mysigt med små tvillingar på besök!!
    Önskar dig en fin vecka :)
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  3. Så kul med ett litet tvillingbesök. Det där med mattekunskaperna varierar nog lite från skola till skola tyvärr. I Rasmus skola ( min gamla arbetsplats) är matten prioriterad. De får inte enbart lära sig multiplikationstabellen utantill utan från 1:a klass pluggar de in LillaPlus och Minus, StoraPlus och Minus, Tvillingar (2+2osv) och en hel del andra knep. Jag tror nog att de flesta märkt att mattekunskaperna är skrala och att de måste förbättras. Ha en trevlig dag med småbesök.

    SvaraRadera
  4. Trevligt med besök av småttingarna!
    Du lär säkert få hjälp med krukorna - på ett eller annat sätt.
    Visst är siffror intressanta! Och nödvändiga att kunna hantera. Ett visst mått av dem i alla fall. Så viktigt att personalen i skolan kan väcka intresset.

    SvaraRadera
  5. Min statistik visar unika besökare per dygn. Så samma besökare uppdateras bara efter 24 timmar, men det finns väl olika varianter.
    Hoppas att du har det riktigt trevligt tillsammans med tvillingarna.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. Intressant med siffror och jag tror inte att någon kan det där med siffror nuförtiden. Växeln tillbaka var ju oerhört krånglig - när jag hör sånt, att ungdomarna inte klarar av det, så blir jag förskräckt och tänker, tänker dom inte alls. Likadant med klockan, ingen säger väl 10 över 4 numera, dom ser sitt digitala urverk på mobilen och säger 16.10. Trist. Men dom klarar sig nog ändå, men lite nyfikna borde dom vara på vad som ligger bakom.
    Det där med räknare på besökare, jag har ingen aning om vad min mäter, ska kanske ta mig en titt på vad som ligger bakom den siffran. Eftersom jag nu påstår att man bör titta på vad som ligger bakom siffror!!!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  7. Oj så mysigt med såna småttingar på besök. Ja det blir nog mycket att utforska för dom, allt som är nytt är ju roligt...
    Siffror har jag aldrig gillat,det är mest som ett nödvändigt ont..*L*..
    Kramiz**

    SvaraRadera
  8. Kan tänka mig att ni haft det trevligt med tvillingarna. Lite nyfiken hur det gick med krukorna? haha
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vissa saker var bättre förr och med dem kan man nog säga kunskapen att räkna. Det som är spännande i dag med matematik undervisningen är att det finns olika alternativ att räkna ut ett resultat. Jag kommer ihåg att jag alltid skulle ställa upp och fick fel om det var ett litet fel på vägen. I dag räknar de i huvudet och också på papper med det sätt man använder i huvudräkning. Svårt för dem som har svårigheter med siffer minne men bra för de andra. Kanske en kombination av dessa skulle vara perfekt.
    Ha en fin start på veckan
    Kram

    SvaraRadera
  10. Älskar också siffrorna. Kärlek som varar för evigt?

    SvaraRadera