måndag 20 februari 2012

Dagarna är omväxlande!

Det är måndagsmorgon men för mig är det en helt vanlig dag. Inte helt vanlig för sambon är och spelar
golf och jag är ensam om att bestämma hur dagen ska se ut. Solen skiner från en klarblå himmel och det är många som samlats runt poolen. Många barnfamiljer som kanske tycker det är besvärligt att ta sig till havet. Närmsta bra strand tar det ca 30 minuter att gå till men det kostar bara 50 kronor med taxi och det är fram och åter
I går låg vi vid stranden i 5 timmar så jag tror att min hud vill vara inomhus idag.

 

 Vad är då mer lämpligt än att försöka skriva ett inlägg. Det blir inte så många vilket beror på att min rygg  trivs bäst i stående eller liggande ställning. Och nu krånglar bildöverföringen - i värsta fall får det bli bildlöst,
Jag fick ett mail där det stod - vad i all världen gör ni hela dagarna.? Det blir mycket tid på olika stränder
där ligger vi och läser eller löser korsord. Två gånger i veckan som gått har vi åkt in till stan Pattaya dels för att handla mat och för att besöka en skräddare som skall sy lite kläder till oss. Mer om detta i ett kommande inlägg. Vi tycker det är skönt att lämna staden som översvämmas av turister -  de flesta från öststaterna. Den flera km långa stranden kantas av skyskrapor och jag tycker synd om människorna som inte får upptäcka alla små mysiga stränder någon mil längre bort.

Vi åkte med en kulturresa som ordnades av Sunrise.

 8  personer var vi och vi åkte i en öppen bil.Vi färdades genom landsbygden och vår guide berättade om vad bönderna odlade och hur de köpte mark.
 Vi kom till en  plats som ägdes av munkar. Det var många tempel på området, Jag förknippar munkar med fattigdom men så såg det inte ut här En del av templen var samlingspunkter för landets munkar.




Några tempel gick vi in i.
Det fanns inte någon inredning,
bara kala ytor..
l
En timme fick vi på oss att utforska området.Det var ett stort parkområde och många tempel, de jag fotograferat var de som låg på lagom promenad-avstånd. Det var varmt 28-30 grader.
Vi fortsatte till ett kinesiskt museum. Det bor många kineser i Thailand. En mycket förmögen kines har byggt ett museum med hundratals bronsstatyer av Kinas kejsare , krigare och gudar., 
Jag ska inte skrämma bort er med en massa bilder. Statyerna är i svart brons
Ser ni lilla jag titta fram så får ni uppfattning om hur stort allt var.
Det fanns kopior på Kinesiska Muren och på terrakotta-armén.
Och den skrattande Buddhan så klart.

Vi som varit i Kina och sett en del i original blev imponerade av museet  och
allt som fanns där. Kinesiska staten har skänkt ca 300 olika saker.
Statsmän från Kina och kungaparet här i Thailand har träffats här,
vilket ger en viss status till museet.

Bildöverföringen fungerande ett tag och jag hann kopiera de bilder jag ville 
ha med.
Som ni ser har vi det inte tråkigt utan dagarna kan vara mycket omväxlande.
I kväll skall vi gå på en kabaré inne i Pattaya, Det ska bli spännande om vi
förstår något men det lär vara fint med dans och fina dräkter. 

7 kommentarer:

  1. Man kan ju ställa frågan vad gör man hela dagarna när man är hemma? Måste vara ljuvligt att få bara var och ta dagen som den kommer. Munkar i sig lever snålt precis som du säger men byggnaderna är otroligt påkostade för de är ju till för att hedra Buddha. Där får det kosta hu mycket som helst. det du säger om turiststråk är samma känsla som jag har. Även om jag reser på en charterresa ser jag till att vi har hyrbil några dagar och bara ger oss iväg och utforskar.
    Fortsätt att njuta
    Kram

    SvaraRadera
  2. Så skönt att ha tid på sej, att slippa känna stressen när man är på semester, för det är ju mycket man både vill se och göra, och sen försöka koppla av dessutom...låter som ni har det perfekta!
    Ha en fortsatt bra semester!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Så gott ni har det! Njuut så mycket det nånsin går!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Ja den som reser har mycket att berätta. Det som är mest positivt med långresor tycker jag är att man inte behöver stressa och planera in aktiviteter varje dag. Man kan leva litet som hemma men under andra förhållanden. Ni har kanske tidigare fått plagg uppsydda hos skräddare där nere men jag skriver ändå mina synpunkter. Första gången vi sydde blev vi ordentligt besvikna när vi kom hem. Det som dyrt och heligt utlovats som äkta bomull visade sig vara syntet. I skjort- och bluskragar hade man sytt in något hårt material för stadgan och det skavde på halsen. Kasta! Sedan har både maken och jag upplevt att man gärna syr för korta ärmlängder. Man ska kunna böja armen utan att kanten hamnar på underarmen. Det har vi korrigerat flera gånger när vi provat hos skräddaren. Min väninna som är en tuff förhandlare hon har alltid synat allt i sömmarna och inte avslutat affären förrän hon varit helt nöjd. Vi har lärt oss en del av henne. Det är ju vi som betalar!
    Ha det så gott fortsättningsvis. Kram!

    SvaraRadera
  5. Oj så liten du var, jag fick leta länge innan jag hittade igen dig! Det kanske stämmer bättre att statyerna är stora.

    Det låter som om ni har det bra och njuter av er vistelse. Gott så.

    SvaraRadera
  6. Det brukar inte vara ngt problem att fördriva tiden. Allt går liksom i slow motion i värmen. Bra att få gå ner på lågvarv. Och så finns det ju så mycket att uppleva i denna annorlunda världsdel....
    Njuuut!!!

    SvaraRadera
  7. Även om man inte förstår så mycket av scenunderhållningen tycker jag att dansen, dräkterna och den annorlunda musiken är underhållande. Jag ser att ni njuter av både ett och annat och det verkar helt underbart. Fortsätt så!

    SvaraRadera