onsdag 31 juli 2013

Malta och Valletta.

Repotaget från kryssningen fortsätter. Här har fartyget anlänt
till Malta och Valletta. 
Jag hade hostat hela natten och kändes febrig.
Vi gick ner till "sjukan" för att få något mot hostan, som 
var mycket besvärande. En läkare lyssnade på lungorna och
sen blev det röntgen och det konstateraes att jag hade
lunginflammation. Det blev penicillin med dropp och tabletter  
var fjärde timme och återbesök i morgon. Fartyget var utrustat med 
ett "mini-sjukhus". Med 3.500 passagerare och 1.200 personal så
kunde "allt" hända.
Jag övertalade R att gå iland på den planerade utflykten.
Själv var jag nöjd med att gå tillbaks till sängen.
Med bildernas hjälp och hans berättande
så kändes det som jag hade varit med på utflykten.
Många hus i Valletta hade denna gröna färg på
sina dörrar och






                                                                         






kransar med helgon-bilder
över dörrposten.

Även balkonger och utbyggda fönster var målade gröna.

St Johns Co Cathedral hade jag velat se live.
Nu njuter jag av foton som R har tagit och det
finns mycket att läsa om kyrkan på nätet.


Denna imponerande domkyrka byggdes av 
riddarna av St John mellan 1573 - 1578.
Vilken prakfull utsmyckning
Hela kyrkan är ett konstverk

                      Bild från nätet.                      
                                                                                                                                                                                                                                                         

 Jag ska inte trötta ut er med flera bilder.
Det är svårt att välja men jag hoppas att ni som jag
har fått en uppfattning hur praktfull och vacker
denna kyrka är. 
Ett av kyrktornen.
Så här blir man välkomnad när man återvänder till faryget.
Handukar som legat på is och kall dricka.
Jag hade  sovit mest hela dagen och suttit på balkongen
som fram emot kvällningen hade skugga.
Nu lämnar fartyget Malta. 
Vi går så sakta ut ur hamnen
och vi är nu på väg till Montenegro vilket är en resa på
24 timmar. Jag är säkert bättre då och kan gå iland.
Jag var fullproppad med penicillin och hostan
hade lugnat ner sig.
Någon aptit hade jag inte men blev serverad mat  i hytten.
Det var verkligen service ombord.

9 kommentarer:

  1. Trist med lunginflammation på en sådan resa. Men tur att du har en man som kan fota och berätta! Trevligt för oss också som inte var med alls... :-)
    Malta är en ö jag är sugen på att besöka.

    SvaraRadera
  2. Tråkigt med lugninflamationen, bra att du fick hjälp, sköt om dej nu!

    SvaraRadera
  3. Men stackars lilla dig! Så tålmodig du verkar dessutom. Det där kunde hänt mig också, alla dessa airconditions anläggningar, dom är som gjorda för att få lunginflammation om man är lagd åt det hållet. Du är beundransvärt tålmodig.

    Men så hade du ju en bra karl med dig som tittade åt dig också, med den äran vill jag säga! Vilka fina bilder och miljöer!

    Spännande att få vara med på kryssningen!

    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Oh vad tråkigt att du blivit sjuk på resan. Men det verkar ju finnas bra beredskap som tur är. Men det är klart att så mycket folk är ju som en by/liten stad......
    Krya på dig!

    SvaraRadera
  5. Vilken otur att bli sjuk under kryssningen, men du verkar ha blivit väl omhändertagen.
    Maken fick fina bilder från Valetta i alla fall.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  6. Så tråkigt att bli sjuk, men med mycket folk och nya miljöer är det lätt att "dfra på sig någonting". Bra att du fick snabb hälp Maken har lyckats fotografera bra oh det är roligt för oss bloggvänner att hänga med så här också.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Åh...så synd om dej att inte få se Valetta med egna ögon. Att bli sjuk på en sådan resa måste vara mardrömmen, men lycka att det fanns ett minisjukhus ombord. Jag är däremot glad för bilderna, för jag har varit på Malta i slutet på nittiotalet, och nu fick jag se Valetta även från sjösidan. Malta är ju en väldigt trevlig ö, och lätt att semestra på eftersom alla kan engelska, efter att det har varit en engelsk koloni. Och balkongerna, de är väldigt vackra och säregna tycker jag.
    Ska bli spännande att läsa fortsättningen på resan...
    Kram kram

    SvaraRadera
  8. Tack för din fina kommentar. Lilla vän så synd att Du
    skulle bli sjuk. Min hårfrisörska skall till
    Montenegro nu till ett SPA och bli bra. Måste berömma din make som tagit så fina bilder. Som Du sa hela katedralen
    är ett konstverk. Så mycket De kunde förr, det är
    otroligt, så vackert. Ha det så bra vi hörs igen.

    SvaraRadera
  9. Måste kännas trygg när man är ute på haven att få den hjälpen. I vår vårdcentral är det 5000 inskrivna så det var nästan lika många som din doktor tog hand om. Att lämna hamnar kan vara bland finaste som finns. Det har slagit mig när man rest med båt.
    Hoppas du kryat på dig
    Kram

    SvaraRadera