torsdag 22 augusti 2013

Venedig - slutet på kryssningen!

Nu är det snart slut på vår 11-dagars kryssning.
Lotsen visade vägen in till kryssningshamnen i Venedig. 
Det var många båtar som skulle samsas om utrymmet  - men
vi var störst.
Tänk på att klicka på bilderna! Jag undrar hur det känns
att vara ägare till så stora fina lustjakter. 
Vi har varit i Venedig för några år sedan. Trevligt att
se staden från sjö-sidan. 

 Ser ni gondolerna? Så klart åkte vi med en sådan när vi
var i Venedig. Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig.
 Lite besviken blev jag -
 kanske var det för att gondoljären inte sjöng och såg inte
det minsta romantisk ut.
Markusplatsen - när vi var där var det så mycket folk
så man knappt kunde ta sig fram. Okej - jag har varit där.
Fartyget gled sakta fram och det var mycket vackert
att titta på.

Blir du sugen på en tripp till Venedig? Det är många
resebyråer som har resor dit. Här är en.

Som sagt - det var trångt i infarten.

 Båtar med sopor samsas med lustjakter.


Nu närmar vi oss kajen där vi skall lägga till.

Vi var framme och bussar väntade att ta cirka tre tusen
 passagerare in till staden.
Vi stannade ombord och njöt av solen. Nästa morgon
gick vi i land.
Sista lunchen och precis som alla de andra dagarna

så var det svårt att att välja.

Melon och ananas var ett måste varje dag - inget som
man tröttnade på.

Jag blickade upp mot skyn - jag tror det var det första
molnet som vi såg på den här resan. Ibland tyckte jag
att det var lite väl varmt - sådär 30 grader - men inomhus
var det svalka, nästan så det kändes kallt. 
En sista fika ute på däck. 
Vi tycker att det har varit en fantastisk resa och 
detta trots att jag var sjuk några dagar. Just
kombinationen "fast" boende och att få se så många
platser, det passade oss. 


8 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder och vilken resa!!!!

    SvaraRadera
  2. Jag har också varit i V och bla åkt Gondol. Vi lyckades fixa en egen så det blev ett fint minne.
    Fantastiskt att se dina bilder från "sjösidan". Tycker det är magi omkring denna stad!/M

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Du för din egna berättelse från denna underbara
    semesterresa Ni gjort. Så fina bilder Du tagit med, jag har
    klickat som sjutton.
    Så skönt att Du mår bättre i alla fall.
    Det var en torr gubbe som skjutsade er i gondolen. De brukar
    ju skoja till det i alla fall. Tack skall Du ha för denna resa, det har varit toppen.
    kram från mig.

    SvaraRadera
  4. Tack för de uppmuntrande orden. Bra att få ta del av andras erfarenheter. Jag har ett par vänner, som gjort samma sak och de är nöjda. Har förstått att man får träna och bita ihop, men jag fixar det nog.
    Jag har följt din reseskildring under sommaren, men inte gjort någon kommentar. Det verkar ha varit en riktigt fin resa. Vi har pratat om att göra en kryssning någon gång, får se om det blir av. Nu planerar vi istället en tur till Barcelona i vår ihop med son och sonhustru. Den resan har första prio nu.
    Jag önskar dig en fin höst!

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig resa du varit på. Jag trodde också att det hörde till att gondoljärerna sjöng. Har nog tittat på för många filmer.

    SvaraRadera
  6. Jag har varit i Venedig ett par gånger, men aldrig sett staden från sjösidan. Det såg riktigt häftigt ut.

    Det låter som om du är nöjd med din resa och du har visat oss många vackra vyer.
    Tack för det!

    Ha en fin helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  7. Vilken resa, ja, verkligen, och så mycket ni hann se och det måste ha varit roligt att se allt från vattnet också. Man får andra perspektiv.

    Synd att du blev lite krasslig, men du verkar ta det med jämnmod.

    Åååå, har din man varit pilot - lyckliga honom som fått köra omkring där uppe bland molnen.....Ja, du måste tipsa honom om appen, den är kul!

    Agneta kram

    SvaraRadera