torsdag 8 januari 2015

STAD I LJUS!

En kväll tog jag kameran med på en kvällspromenad.
Det var nästan folktomt på gatorna fast det var vid fem-tiden.
Jag hade inte sett all belysning, som staden var dekorerad med.
Kristallkronor i stället för vanlig belysning. Visst är det
fint.
Köpmangatan i stjärnljus


Stora gatan med ljushängen i alla träd.

Riktigt hjärtligt. En klick på bilderna gör dem större!

I flera gathörn står dessa granar. Jag känner igen dem sen
i fjol, men jag tror att stjärnorna hade en annan färg.
Jag måste titta efter i bloggen.


Ja, jag mindes rätt. Stjärnorna har
ändrat färg.
Jag tycker att förra årets granar var finare
med sin vita stjärnor.
Ett är dock säkert att granarna är uppskattade
och i år är det flera utsatta.





Nu är det snart slut på alla juldekorationer, både
ute på stan och här hemma. När allt pynt är nedplockat i sina lådor, 
adventsstjärnorna nedtagna och adventsljusstakarna lämnat fönsterbrädan
oj, vad tomt det blir. Det är lika varje år. Ett och annat prydnadsföremål
får åter komma fram och allt är som vanligt. Den första tulpanbuketten
står på bordet och påminner att snart är det vår.



12 kommentarer:

  1. Det är faktiskt den ensa stad jag sett med Julljusen på. Har inte varit inne i Norrköping och sett det heller. Så skönt för Dig som kan ta en promenad, och kolla på sådant. Tack lilla Du vad det var fint. >Jag kunde ju gå ut där jag bor, men jag tycker det är i överkant ibland.
    Det är så stora dekorationer överallt, så det vackra försvinner.
    Jag har inga juldekorationer kvar här hemma. Granen har jag kvar tills på lördag, då kommer min dotter och går upp med sådant på vinden.
    Hoppas att jag kan vara med nästa Jul med, det är ju roligt så länge man får vara med. Tack för din trevliga blogg ha det bra
    önskar Harriet.

    SvaraRadera
  2. Verkligen vackert! God fortsättning 😊

    SvaraRadera
  3. Vackert och stämningsfullt!! Lyser verkligen upp i vintermörkret.
    Men jag håller med - blåljusen kunde granarna fått vara utan...

    SvaraRadera
  4. Så kul att du blev nyfiken och tittade in till mej :) !
    - Polargrevinna verkar vara en hejare på att fotografera ser man...
    Så fantasifullt och vackert alla ljusdekorationer lyser, och visst blir man imponerad över hur duktiga dom är dom som ligger bakom det.
    Det är verkligen en kontrast att åka in till stan vis jul, när man som vi bor ute på landet utan väglyse ;)
    Ha det gott !
    Kram / Anneli

    SvaraRadera
  5. Så fina bilder, som vanligt! Köpmangatan påminner faktiskt riktigt mycket om en gågata här i Borås, nämligen Stora Brogatan. Jag har ju aldrig varit i Västerås, men dina bilder gör mig sugen på att ta mig dig någon gång.

    SvaraRadera
  6. Så ånga fina ljusprydnader. Håller med om att det blir mörkt på fönsterbrädan och inne i rummen nu. Det gäller att kvickt ordna fram lite saker som minner om våren. Kram

    SvaraRadera
  7. Visst blir man glad av den fina julbelysningen som kommunerna bjuder på. För att inte tala om vilka variationer av design och fantasi.

    SvaraRadera
  8. Det var nog de finaste julbelysningar jag sett - jättefina! Tack för att du visar.
    Hoppas allt är bra med dig och att du inte har en likadan blixthalka som vi har här.
    Må så gott och kram till dig!
    PS. Jag hade tappat bort dig, men hittade dig hos Hajan.

    SvaraRadera
  9. Vilken vackert upplyst stad! Men jag håller med dig, vita ljusen i granen var finare. Blått är inte riktigt jul, eller.....? På Avenyn i Göteborg hade dom också blått ljus till att börja med, vet inte om det är så längre.
    Här står julen i en låda som ska upp på vinden!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Staden har verkligen kostat på fin belysning. Men det ser folktomt ut. Kikar in och önskar en Trevlig helg! kram

    SvaraRadera
  11. Hej Viola ! Hoppas att allt är bra med dig.
    Tack för 'titt in' hos mig, blir glad.
    Önskar dig Gott Nytt År !
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera