måndag 19 oktober 2015

Flyktingbarn!

Den här pojken har jag  gått förbi rätt ofta och under flera
år. Idag tittade jag på honom och höll på att säga - "varför
gråter du". Statyn är så levande.  Jag tänkte på alla barn,
som är på flykt. På rapport igår visades hur vuxna och många
barn stod i regnet och trampade i lervälling och i bakgrunden
taggtrådsstängsel.  Regnkappor och filtar hade delats ut.
"Men nu är de slut:" sade en volontär uppgivet.

Pojkens ryggsäck står på trottoaren. Tänker att
alla barn på flykt bär med sig en ryggsäck - kanske 
hela livet.

Detta blev vad jag fastnade för under min promenad idag.
Motiven varierar men ett höstmotiv blev det också idag.


Svampen som växer på en kullfallen trädstam  - den 
kallar jag "färggrann".

5 kommentarer:

  1. vilken underbar staty, om just den situation som råder nu. Nere på västkusten eldar vi upp deras hem 12 st asylboende nedbrunna.
    Det är klart att vi har många , men vad hjälper det att elda upp, det stjälper ju i stället allt. Vilken värd vi lever i det är inte klokt.

    SvaraRadera
  2. Det är fruktansvärt med alla både vuxna och barn som vandrar genom Europa för att söka någonstans där de kan få komma till ro. Hit till Gotland väntas minst 250 flyktingar nu i höst och det kan bli ändå fler om man hittar boende till dem.
    Ha en skön fortsättning på veckan!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  3. En vacker staty som får tankarna att leva sitt eget liv. Fast just nu har de varit iväg till det otäcka i Trollhättan. Vad är det för otrygg värld vi lever i?
    Kram Bosse

    SvaraRadera
  4. En passande staty om hur det är för många barn idag. Vilken otrygg värld de och vi lever i nu. Ha en fin helg

    SvaraRadera
  5. Ibland är det som om livet plockade ut en av sina dagar och sa`;
    "Dig ska jag ge allt! Du ska bli en av de där rosenröda dagarna
    som skimrar i minnet när alla andra är glömda. Astrid Lindgren.

    SvaraRadera