onsdag 11 augusti 2010

Farväl till landet - för den här gången!

Sista dagen på landet för den här gången. Det kändes lite vemodigt, lite gula löv på björkarna. Jag vet - sommaren är inte slut ännu och jag åker nog ut flera gånger. Jag gillar lite ensamhet
ibland men nu har jag haft sällskap av sonen med familj.
Det var trångt i stugan med 5 ungdomar, trevliga kvällar blev det.
Sovplatserna utökades med tält och vädret var skapligt.
Jag hade ju min egen kupé och kunde "dra mig tillbaka" när det började dra i ögonlocken. Ungdomarna vänder gärna upp och ner på dygnet och kryper ut ur sina gömställen bortåt middagstid.









Jag tog en sista skogspromenad och plockade lite hallon. Det blev en liter. Det var torrt i markerna så blåbären var inte så många.
Myrorna har varit flitiga i år. Den här stacken är verkligen stor. Jag placerade mobilen på den men den syns knappt.

Det är trolskt i skogen, mycket sten med mossa på. Det kom mig att tänka på







John Bauer. Han fick nog inspiration när han tittat på stenarna i skogen. Jag älskar hans teckningar . Jag önskar jag kunde teckna. en som kan det är Troll och citroner,
Hennes troll, älvor och gudinnor tycker jag är trevliga att titta på.











Jag fantiserar ofta när jag går i skogen. Här under ormbunkarna - kan det bo små varelser där, tak över huvét har de. När pojkarna var små hittade jag på sagor. Undrar om föräldrar gör det idag men då handlar det nog om andra varelser än tomtar och troll.


.






Titta - här står granen som vi kan hämta till advent.

Ja. jag vet att jag ska fråga bonden först.










Det ser ödsligt ut konstaterade jag
när jag vände blicken bakåt. Nu åker jag till
till stan och dess bekvämlighet
Nästa vecka åker jag tillbaks.
Svampen måste då ha ploppat upp.
Jag har hittat två skogschampinjoner - det är allt.




Det är tyst i stugan och tältet är borta.
Flaggan vajar inte på husknuten och
inga badkläder hänger på tork.
Tänk vad obebodda sommarstugor ser
ensamma ut.



Idag skiner solen och jag ska ut på min promenad. Nu blir det asfalterade vägar.
Kanske blir det en tur upp till centrum - det kan finnas något reaplagg över
till mig. Inte för jag behöver något men frestelsen är stor när det står 70 %.
Människan är född till två ting
till att tänka och till att handla, så skriver Cicero. Inkluderar det att handla onödiga ting - en undring?

11 kommentarer:

  1. Håller med om att ett tomt hus skriker ut sin ödslighet.... Själv har jag också flyttat hem för veckorna men helgerna kommer att förläggas till stugan ända till slutet av september eller kanske till och med in i oktober om vädret blir hyfsat.

    SvaraRadera
  2. Vilken myrstack!! Huvaligen... Visst är det konstigt att det känns som om sommaren är slut bara för att man lämnar sitt sommarställe!?

    SvaraRadera
  3. Härligt med skogspromenad!!! Vilka fina bilder;)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Vilket underbart inlägg, jag drömde mig bort i din trollskog. Välkommen till verkligheten kanske man ska säga;))
    Kram Bibban

    SvaraRadera
  5. Det känns rätt vemodigt...ja, sommaren går redan mot sitt slut. Var det inte igår vi gladde oss över vårens blommor? *ler*

    Jag minns att vi hade en John Bauer bild hemma på väggen när jag var liten. Jag tyckte den var skrämmande. Som vuxen kan jag dock se de vackra mossklädda stenarna i det hela!

    Ha en fortsatt skön vecka!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  6. Tack snälla söta rara du för din kommentar i min Blogg. Du ska veta att jag blev glad, känns så skönt att få höra något "fint" om sig själv. Jag har väldigt lätt för att GE till andra!
    Underbara bilder/text om att lämna sitt "sommarställe"......Tack snälla du...Var rädd om dig. Kram.

    SvaraRadera
  7. Vilka fina bilder du har. Hallonen ser verkligen goda ut. Det låter så fridfullt när du beskriver dina dagar i ditt eget lilla krypin.

    SvaraRadera
  8. Det är både skönt och vemodigt när sommaren går mot sitt slut. Men jag tror att det finns mycket kvar av sommaren. Hösten är inte dum den heller men bär, svamp och klar, hög luft som gör att man orkar med mycket mer.
    Du verkar ha en härlig natur runt om din lilla Polar, förstår att du trivs där.

    SvaraRadera
  9. Välkommen hem! Vackra bilder, men som du vet är skogen ingenting för Spader och dessutom är myror jätteläskiga...

    SvaraRadera
  10. Jag har också hittat två skogschampinjoner och massor med blåbär. Bär och svamp är det enda försonande med hösten tycker jag. Ditt inlägg ger mig inga höstkänslor trots obebodd stuga. Nej det andas sensommarlycka.

    SvaraRadera
  11. Härliga bilder och fin text.
    Lite vemod, men samtidigt så rofyllt...

    Hoppas du får lite mer tid där till dej själv!

    Kram, Jenny

    SvaraRadera