onsdag 18 november 2009

Sinai öknen och St Catherines kloster

Klockan är 6 på morgonen.
Solen stiger upp, och himmelen sprakar av färg.
Vi är på väg ut i Sinai öknen
















4 timmars bussfärd
och vi såg
bara sand, berg och ett och
annat beduinläger skymtade i fjärran.


Här är vi framme vid målet.
St Catherines kloster vid foten av Sinai bergets fot.
Klostret grundades på 500-talet och är ett
grekisk-ortodox munkkloster.
Här fanns det en imponerande samling ikoner,
och ett bibliotek med unika religösa skrifter.


I en källare förvaras alla skallar - minnen av alla munkar
som dött här.


Här finns törnbusken, som påstås vara den i vilken
Gud uppenbarade sig för Mose.


Jag vet inte riktigt hur jag tänkt mig Moses brinnande buske,
men så här såg den ut på nära håll.



Det fanns trädgårdar
och odlingar innan-
för klostermurarna.
En brunn fanns det,
och att klostret byggdes
där,var nog att det
fanns vatten.
En oas ute i öknen.








Vi såg brunnen, men
allt gick inte att fota.
Det var många turister,
och jag tänkte att munkarna
byggde klostret för att
få vara i ensamhet.
Vi såg inga munkar, hela
klostret var inte för
allmänheten.
Ett tjugotal munkar bor
för närvarande här.











Utanför klostret stod beduiner med sina kameler och
ville att man skulle ta en ridtur.
Jag avstod.

Så här var Moses brinnande buske och Guds uppenbarelse
avbildad i en kristen kyrka, som vi besökte en annan dag.
I Egypten är 10 % av befolkningen kristna och 90 % är muslimer.


Det var en intressant dag - mycket sand, berg och blå himmel.
Och vi har varit i Sinai öknen och vi har fått se Moses brinnande buske.



11 kommentarer:

  1. Hej hej hej!!!!
    roligt att du är hemma,välkommen hem!!!
    bilder och allt det du skriver är som i en film för mig.otroligt vackert. Du måste har haft underbart semestern.
    Jag tycker verkligen det!
    hoppas ni har hunnit villa er.
    ha det bra Dada!!!

    KRAM..

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder. Det är en sida av Egypten som man inte ser så ofta. Annars är det ju mest pyramider och sfinxer och konungagravar.

    Jag har ofta tänkt att jag vill resa till Egypten. Nu har du förstärkt den tanken hos mig. Det är bara pengarna som saknas. Men det är ju bara en världslig detalj.......:-)

    SvaraRadera
  3. Vilka fina bilder! Och vilket härligt varmt ljus, det är det som slår mig mest. Kanske på grund av den stora kontrasten mot vad vi själva upplever just nu.

    SvaraRadera
  4. Åh vad härligt, vilken resa... vilken upplevelse.
    Fina bilder, verkligen en intressant guidad tur du ger genom Sinais öken och klostret.

    Kamelerna uppradade på rad... vet inte, hade nog avstått jag också...kanske.

    Skönt resan har gått bra, önskar dig en fortsatt trevlig vecka.
    Kram Yvonne

    SvaraRadera
  5. Så härligt att få uppleva detta, det måste ha varit en fantastisk upplevelse, detta fascinerande byggnadsverk. Det var en diskussion för en del år sedan om sankta Catharina, om hon värkligen var en historisk person.

    SvaraRadera
  6. Verkar vara en spännande resa, men lite läskigt med skallarna va?!

    SvaraRadera
  7. Ser så varmt ut...litet törstig blir man allt! Sedan är ljuset klart och bilderna känns skarpa, vilken kontrast till mitt novembermörker här i Lilla byn.

    SvaraRadera
  8. Så härligt att se dessa bilder från klostret. Vi var i Sharm förra hösten men avstod besöket klosterutflykten pga den långa bussresan. Fast nu ångrar jag mig nästan...

    SvaraRadera
  9. Vilka härliga bilder från, vad jag förstår, en underbar resa! Roligt att se!

    SvaraRadera
  10. Vilken spännande resa. Jättefina bilder. Alltid intressant att se sig omkring och ta till sig landets kultur.

    SvaraRadera