lördag 29 oktober 2011

HALLOWEEN!

HALLÅ - HALLÅ -  har jag varit som Törnrosa och sovit några år.
 HALLOWEEN - firandet kan ses som etablerat och omsätter en miljard kronor i Sverige Jag som inte ens har köpt en pumpa.
Vi ska ha några vänner på middag i morgon. Såg i en tidning att man skulle duka med svart och orange. Hoppas gästerna inte blir besvikna om det blir så där lite vanligt. Jag såg i ICA-kureren att man kan spritsa spindelnät på tårtan , jag ska fundera på det.
Hallowen firas den 31 oktober och du kan läsa om detta firande här.
Vi var i Stockholm förra fredagen och jag tog den här bilden, jag tror det var på Drottninggatan.
I min stad har jag inte sett några spöken hängande, men utanför affärerna är det mycket pumpor med något grönt i och ett och annat skelett har jag också sett,. Det dröjer nog inte många dagar innan det är tomtar som hälsar välkommen vid entrén.
Det stod i vår tidning att det kunde bli brist på pumpor i affärerna.

På Östermalmstorg var det ingen brist. Ska alla dessa pumpor
bli lyktor eller ska det kokas soppa på dem?
Jag var i USA för några år sedan och det var Halloween-
firande. Det var fester både för barn och vuxna, man gav varandra
 presenter, skickade blommor,  också det här med "treat or trick".
Man måste ha godis att ge alla barn som ringde på dörren,
 lite som vårt påskfirande med påskkäringar.
Små påskkärringar som tigger godis tycker jag kan vara trevligt,
men jag vet inte om jag gillar spöken, skelett och häxor som
 springer i mörkret och tigger godis och skrämmer upp folk.
Det är väl jag som är en tråkmåns,
vi behöver kanske lite fest i höstmörkret och det kanske
blir roligare om vi klär ut oss. På nätet kan man köpa allt man
 behöver till en halloween-fest.
 Bilden ovan hittade jag där. Lite sent
 påtänkt i år men  Halloween har visst kommit för att stanna.
Det syns på teckningen, vi fick av barnbarnet Johan, som
är 9 år. Alla attribut finns med.

Vad säger man - trevlig. god eller glad halloween???

8 kommentarer:

  1. Godkväll !
    Det säger Du.
    Jag säger Grattis på VIOLA- DAGEN .
    Nu har jag Grattat tre st.Violor !
    Och tack, ag har en keramikpumpa, den får väl duga.Spindlar och små Labanspöken brukar jag hänga i virkade spets gardinen, men den har jag inte uppe nu.Det får bli på trådar.Om jag sätter upp något i år.


    Kram Mi

    SvaraRadera
  2. Grattis på namnsdagen! Jag tycker det är gulligare med påskgummor som kommer på eftermiddagen än alla dessa läskiga figurer som ringer på när det blivit mörkt. Fast jag gillar ju att jag kan plocka fram orangefärgat pynt. Trevlig lördag kväll

    SvaraRadera
  3. Jag tyckte det var lite mer Halloween firande i slutet av 90-talet och några år framåt, men sen lugna det ner sig lite tror jag? Eller så är det mera en storstads grej, (bodde i sthlm då) för här i våran lilla stad märker jag inte så mycket utav det, förutom några pumpor i affärerna.

    Har kvar en del Halloween dekorationer i källaren, men jag kommer aldrig ihåg att leta fram dem, känns lite meningslöst för så kort tid och snart ska ju julpyntet fram. :) Det är bara headern på min blogg som är pyntad, men det är för jag tycker att det är kul att göra en ny header då och då.

    Vad duktig ditt barnbarn är på att teckan. Fina färger och mycket detaljer. :)

    Önskar dig en fortsatt trevlig helg!
    Kramis!

    SvaraRadera
  4. Halloween är ju den enda lilla ljuspunkten under den mörka långa hösten, skoja lite, ha maskerad, baka spindelbullar, tända pumpa-ljus... kram.

    SvaraRadera
  5. Men jag som till och med har en tioåring är inte ens med på tåget. Har inget godis hemma... Tror att det inte är så där jättestort ännu...

    SvaraRadera
  6. I lagom proportioner kan jag tycka att det är skoj med Halloween. Maskerad, skoj och spex. Dekorera med en pumpa-lykta kan ju vara OK. Men det har ju gått för långt med allt som ska köpas = en handelns högtid.

    Varför inte skapa en Svensk tradition istället för att ta efter denna från andra sidan Atlanten?!

    Låter jag som en bakåtsträvare nu?

    SvaraRadera
  7. I år missade jag spökena som kom på besök först på söndagen, men maken var hemma och gav dom en slant för godis fanns det inte hemma. Själv var jag i Umeå den dagen.

    Ett år hade jag odlat några pumpor som vuxit sig riktigt stora, så en av dom fick bli en ljuslykta. Dessvärre blev det minusgrader på natten och lyktan mörknade och sjönk ihop. Nej vi gamlingar blir nog inga halloweenfirare, men det kanske är något som barnbarnen tar till sig. Om det har kommit för att stanna är jag osäker på, men det kanske är för att jag inte ser så mycket av det här ute på landsbygden.

    SvaraRadera
  8. Förra året firade jag i Nottingham. Där var det gått om pumpalyktor och småhäxor. det jag sett i år var också på Östermalms torg där jag bodde under Stockholms besöket. Buttricks var given för besök och där fanns hur mycket som helst att styra ut sig i. Nja lite för kommersiellt för att jag ska gilla det men graven ska jag besöka och tända ljus på
    Kram på dig

    SvaraRadera