måndag 3 oktober 2011

Slut på festligheterna!

Det är en vecka sedan jag skrev här på bloggen.
En mycket intensiv vecka med mycket festligheter.
Roligt att träffa släkt och vänner men det har blivit många timmar i köket. Efter att ha handlat hem alla varorna så skall de ju in i kyl och frys. Tänk när jag hade ett ordentligt skafferi, ett sådant fanns det när jag bodde i ett hus byggt 1905. Trångt blir det i kylskåpet och det man skall ha står ofta längs in eller under något annat.
Vi delade upp vem som skulle laga vad och det fungerar utmärkt. Om man vill behålla en man i köket så gäller det att inte komma med för många tips (anmärkningar) för då får man stå där ensam.
Det var öppet hus i onsdags och släktmiddag i fredags. Någon fotografering av maten i fredags blev det inte. All energi gick åt till att se till att maten var varm när den serverades. Till förrätt hade vi gjort kräftmousse med marinerad fänkål och huvudrätten var majskyckling med savoykål som var kokt i vin, grädde och dijonsenap och kryddad med dragon. och båda dagarna var det Brynolf Bagares

Karl Gustaf tårta, lika grann som på bilden.
När festen är slut och gästerna gått hem - ja, då är det disk.
Jag kommer ihåg när det var fest hemma så stod det alltid flera
släktingar i köket och diskade och pratade och verkade ha hur
roligt som helst. Jag vill inte påstå att jag tycker att efterarbetet är
roligt men nu är ju diskmaskinen till stor hjälp. Men glasen måste
diskas för hand. Ungdomarna vill inte ha glas som måste diskas
för hand. Jag förstår dem. Och finservisen med gulddekor får vi allt
diska för hand.
Igår söndag blev det lite plock med blommor och presenter.
Sedan var det jag som tog fram min bok som jag började på
för så där en vecka sedan. I veckan ska jag gå och se filmen.
Mer om detta i ett senare inlägg.

Jag roade mig med att titta i resekataloger. Vi ska resa bort
i vinter. Om det lär det bli mycket här i bloggen.

Jag måste ju tala om hur det är med min tå.
En bagatell att ha ont i en tå - javisst den är liten men ont har det
 varit men nu är den läkt.
Jag såg att man kan köpa lösa tånaglar på webben,
kanske något att staila med på stranden.

Det ska bli ett nöje att hinna sitta vid datorn och läsa inlägg och
kommentera oss er.
Kära bloggvänner, ni är verkligen produktiva, sköt om er och
sitt ner och ta det lugnt, för det ska jag göra.


8 kommentarer:

  1. Nu framkallade du ett riktigt barndomsminne. Det här att alla damer samlades i köket och hjälptes åt med disken. I min släkt ville ingen ha hjälp av moster Klara (pappas moster) Hon tappade alltid glas och porslin så var man rädd om någon så skulle inte moster Klara få hand om det.....:-)

    Ni verkar i alla fall haft väldigt trevligt. Niceville är jag också sugen på, både som bok och film.

    SvaraRadera
  2. Härligt firande, härlig mat! Fattar inte vem av er som fyllt år - men hur som helst grattar jag i alla fall. Känner också igen mig i ovanstående kommentar och trevlig resa önskar jag dig!

    SvaraRadera
  3. Oj vad mycket god mat ni har ätit, lite annorlunda dessutom. Det är roligt med kalas, men efterarbetet är lite trist.
    Jag minns också att alla damerna hjälptes åt med disken i köket när mina föräldrar hade släktmiddagar, all disk var som bortblåst.
    Tackar för boktipset, det är bra att ha när man ska handla present eller önska sig själv.
    Så kul att ni ska iväg i vinter, väntar med spänning att få följa med på bloggen :)
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  4. Vilket kalas ni ordnade och så mycket god mat!
    Trots att jag är mätt efter lunchen så vattnas det i munnen när jag läser om läckerheterna.

    De där lösnaglarna såg läckra ut!

    Ha en fin fortsättning på dagen!

    SvaraRadera
  5. Det såg ut att vara mycket gott!! Förstår också att det gick åt mycken tid i köket...man vill ju att allt ska flyta på också.
    Sen var det läckra tånaglar!! Kanske vore något för mej...jag som aldrig kan ha långa snygga naglar på händerna eftersom jag alltid lyckats bryta av nå´n...
    Ska bli spännande att se vart ni tänker resa!!
    Här har vi riktiga höststormar just nu, och en vacker regnbåge utanför fönstret.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Det där såg ut att ha varit en riktigt läcker matvecka. Just efterarbetet kommer jag så väl ihåg sen jag var liten. Gamla moster Edith jobbade på högfjällshotellet i Storlien. Alla tyckte hon var en given arbetsledare ända till dom insåg att det gick för fort. Ett flertal tallrikar som hon langade för torkning hamnade i golvet.
    Spännande och se vart det bär iväg i vinter
    Kram på dig

    SvaraRadera
  7. Oj, vad jag blir sugen när jag ser på dina bilder. Vilket kalas! Det var kul med kalasen förr då alla hjälptes åt efteråt. Ibland kunde det vara lika kul som själva festen. Ska bli kul att höra vad du tycker om filmen. Ha en skön höstdag

    SvaraRadera
  8. Roligt att läsa ditt inlägg om kalaset. Jag blev hungrig då jag såg den vackert uppdukade buffén. Jag kan själv inte tugga så mycket idag pga tandop, känner mig hunmgrig. Jag tar och skriver ned ditt boktips Niceville. Jag försöker alltid skriva upp boknamn och har listan med till bibblan.
    Ha det gott!
    kram

    SvaraRadera