måndag 19 mars 2012

Åter till verkligheten!

Hem Ljuva hem  så stod det på en väggbonad hemma hos mormor. Mormor älskade säkert sitt hem och det utan att varit så långt hemifrån.
När jag i fredags öppnade dörren och tände lampan i taket så tänkte jag just "hem ljuva hem"  och hur bra jag har det. Man får lite att jämföra med när man är ute och reser. Tag till exempel det här med vatten! Bara vrida på kranen och ta sig ett glas. I Thailand köpte vi allt vatten som skulle drickas eller användas till matlagning. Vi blev förvånade att vi använde så mycket vatten. Vi beställde en 15 liters flaska som levererades till lägenheten och den gick åt på några dagar. Jag läste i tidningen att i Sverige är den genomsnittliga förbrukningen av vatten  160 liter per person och dygn. Det är "Svenskt vatten" som har räknat ut detta och 60 liter går till personlig hygien, 30 liter till att spola på toaletterna, 30 liter till disk,  20 liter till tvätt och resten till dryck, mat och övrigt. I lägenheten i Thailand fanns mätare för hur mycket vatten vi förbrukade och som vi betalade. Men så mycket vatten som vi enligt statistiken förbrukar här hemma gick det inte åt.
När jag varit borta några veckor så ser jag hemmet med andra ögon. De ögonen ser att vi har alldeles för mycket prylar stående överallt. Lätt fixat, tänker jag, men vi är ju två. Jag får ta upp saken med herrn. Gardinerna tyckte jag ( innan vi reste bort)  att de hade sett sina bästa dagar, vi måste köpa nya. Varför det - de är ju faktiskt riktigt snygga. Vi lägger pengarna på någon resa nästa år.
Om det nu blir någon resa mer. Jag har besvärligt med rygg och nacke. Tack vare att min läkare skrev ut starka värktabletter så har det gått bra. På onsdag har jag tid för magnet-röntgen.
Men jag är glad åt allt jag under årens lopp har fått se och uppleva. Det finns mycket fint att se på närmare avstånd. Vi bor i ett vackert land.    
Nu lovas det 10 - 15 grader och det ska bli skönt. Jag fryser, kroppen har inte ställt om sig. Idag blåste det småspik.



19 kommentarer:

  1. Välkommen hem. Om ni vill ut och röra på er så kan det kanske bli en sväng till Kringelstan.....:-) Hoppas nu att då får vara någorlunda värkfri.

    SvaraRadera
  2. Ja, tänk vad vi har det bra här i landet! Inte alltid vi uppskattar det. Jag hoppas att du får hjälp med din rygg så du kan njuta av svensk vår och sommar. En skön tid att komma hem så här i vårdagjämningen!
    Kram!
    Vendla

    SvaraRadera
  3. Kan tänka mig att det känns skönt att vara på hemmaplan igen, och som du säger så upptäcker man hur bra man har det. Hoppas du får nån hjälp med ryggen nu efter rtg. Ha det bra i vårkylan.

    SvaraRadera
  4. jag tänker ofta på vatten, hur vi i Sverige spolar med dricksvatten... så är det inte överallt, ha en fin dag, kram.

    SvaraRadera
  5. Välkommen tillbaka!!
    Känner igen den där känslan du beskriver. Man uppskattar allt på ett annat sätt när man varit ute och rest.

    Skicka ut alla gnällspikar och låt dem uppleva världen - kanske det skulle få dem att fatta hur bra vi har det här hemma i Sverige! Rent vatten, gott om mat, varma bostäder, kläder, skolor, sjukvård, bilar......

    Hoppas du får ordning på den där elaka ryggen så du kan få möjlighet att uppleva många fler spännande resor i fortsättningen!

    SvaraRadera
  6. Jag sällar mig till kören som önskar välkommen hem!
    Nog har vi det bra i landet vi lever i, men inget är så bra att det inte går att göra bättre. Prylar är däremot något vi i regel har alldeles förmånga av.

    Ha det så bra och sköt om ryggen!

    SvaraRadera
  7. Visst är det så i slutänden att borta bra men hemma bäst. Tur är väl det för det blir ett kvitto på att man lyckats skapa ett hem runt sig själv och de sina. Det självklara får plötsligt en annan mening. Ibland så önskar jag att man kunde behålla det tankesättet och var nöjd längre perioder. Appropå vatten så har kommunen hos oss gjort en liknande mätning och sedan bytt ut munstycken och toaletter till snålare varianter det blev stor skillnad i förbrukning.
    Lycka till med din röntgen och vi får hoppas att de hittar något som kan hjälpa dig till mindre värk
    Kram

    SvaraRadera
  8. Nej, så mkt vatten gör vi inte heller av med.

    SvaraRadera
  9. Hem ljuva hem....nostalgi...det gillar vi!
    Kram från 3 Tanter.

    SvaraRadera
  10. Välkommen hem!!! Å det är bra att komma bort för att kunna längta hem...och upptäcka hur bra vi har det!! Å kanske att inse att man behöver inte äga allt för att vara rik...jag försöker bli rik på minnen och upplevelser, inbillar mej att det är det jag ska njuta av när jag blir gammal, och sen när väl minnet sviktar så hoppas jag att jag är nöjd ändå.
    Just idag har det varit en underbart skön dag, som mest hade vi +17 så vi hoppas morgondagen blir likadan.
    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Bara nyttigt att komma bort och se skillnaderna. Vatten billigare än champanje men nödvändigt.

    margareta

    SvaraRadera
  12. Finfint att komma hem! Och nu kommer den, våren!

    SvaraRadera
  13. Välkommen hem.
    Man blir nog hemmablind och uppskattar nog inte alltid hur bra man har det. Det behövs ju bara att strömmen går nån timme så blir man helt ställd...blir vattnet avstängt en stund så klarar man sig knappt *ler*.

    Hoppas läkarbesöket går bra och att du får ha hälsan och kanske resa igen.

    Med önskan om en fin helg

    Ingrid

    SvaraRadera
  14. Så bra att du är hemma igen, men det har varit jättetrevligt att läsa dina inlägg under tiden som du varit borta. Hur som helst, så är det skönt att komma hem.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
  15. Välkommen hem!
    Ja, man får sig allt en liten tankeställare emellanåt, bara det här med vatten! Lyxigt att inte ens behöva tänka på det.
    Stackars dig har du så ont, det är inte roligt alls. Hoppas man kan rätta till dig!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Visst är det som du skriver så bra. Man blir "hammablind" så det skadar inte att komma utanför dörrarna ibland för att uppskatta det man har.
    Lycka till med undersökningen och hoppas att det går att rätta till så att smärtan minimeras!
    Kram, Agneta

    SvaraRadera
  17. Ja välkommen hem igen, jag vill bara berätta att nu ligger ditt inlägg ute hos mig, med länk o allt!
    Jag passade på att låna dina bilder till dagens fototriss eftersom det passade så bra med temat...var gör man inte för att få lite läsare...

    Kramis o så får vi se om det funkar!
    från Pockethexan själv!

    SvaraRadera
  18. Härligt att du är hemma igen

    SvaraRadera
  19. Så sant så sant. Inte förens man kommer bort och ser andra saker så kan man se på det man har hemma med andra ögon och verkligen uppskatta det man har.

    Ni ser ut att ha haft det väldigt bra ;)

    Hälsningar
    Yohanna
    som skickar med en länk om du skulle bli sugen:
    http://yohannailaspalmas.webblogg.se/2012/march/real-life-vem-spelar-mig.html

    SvaraRadera