lördag 19 oktober 2013

Farväl höst - första snön kom i natt.

Fredag hela veckan - jag
vet inte varifrån uttrycket
kommer,  men iallafall
har en vecka bara susat
iväg.
Förra veckan hade vi
besök från Göteborg,
sonsonen med familj.
En fin höstplantering fick
jag, den står och lyser
upp matbordet. Jag skall
nog köpa några orange
ljus. Fint att duka med
till Halloween.
Hela veckan har naturen lyst med sina gul-orangea  färger.
Vi åkte ut till landet och stängde Polaren för säsongen.
Den står bakom dungen och mitt på kullen har sonen från
Stockholm sin lilla sommarstuga. 
 När man som vi bor mitt i stan är det härligt att komma ut
och andas skogsluft. Jag kände knappt igen skogen. Det var
så mycket avverkat. Det blir många lass timmer som skall
fraktas iväg. Timmerstockarna var märkta med tre olika färger.
Kanske olika kvalitéer ??
Det fanns lite kantareller i mossan, lagom till såsen till
middagen.



På en promenad i veckan tog jag vägen förbi slottet.
Om Västerås slott kan du läsa här.
Nu faller löven till marken och nästa gång jag går den
här vägen är nog träden helt kala.

 Sommaren sista ros ???

När jag drog upp persiennerna i morse så hade det snöat  -
en påminnelse om att hösten har övergått till vinter.
Hu, säger jag som inte gillar snö och kyla.

Med månsken från mitt köksfönster säger jag
go kväll  - ha en fin helg och vad nästa vecka har att bjuda 
oss - det får vi se då.



12 kommentarer:

  1. Du skriver så härligt, jag tror alla fotat månen, den var ju så
    lysande så det inte var klokt. Jag fotade den i förgår. Det kom lite
    flingor på natten vid 02,30 tiden men de smälte på rutan på en gång.
    ha inga samveskval, vi hinner att promenera också.
    kram från Hajan, trevlig helg.

    SvaraRadera
  2. Som vanligt fina bilder! Visst är hösten på många sätt både en vacker och mysig årstid. Fullmånen förenar oss den gångna natten. Nu är jag på bättringsvägen och började köra bil igår. Så nu bär det väl iväg till stugan endera dagen. Måste titta till pelargoner som står kvar på altanen, de lever farligt nu, när frosten kommer. Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Fina höstbilder! Färgprakt och strålande soliga dagar - det är hösten när den är som bäst. Kan få vara lääääänge tycker jag!
    Snö har det kommit här också. Och mer på gång. Hu....
    Fast en del träd fortfarande är gröna. Stämmer inte riktigt.
    Dina skogsbilder får mig att längta ut.
    Vi har en egen lite skog som står där och väntar.....

    SvaraRadera
  4. Snö har jag inte sett till något än i Skåne, men vi hade den första nattfrosten den här natten som gick. Nu är det bara att förbereda sig för nästa moment...snö. Kram

    SvaraRadera
  5. Hösten är vacker med sin fina färgprakt och solen som strålar och lite frost i gräset. Vi fick ingen snö utan bara frosten, men det hinner väl komma.
    Nu får man slutföra och förbereda för vintern i trädgården.
    Ha en fin vecka.
    kram Britt

    SvaraRadera
  6. Hej _,
    Har inte heller sett någon snö, men det bet i kinderna idag trots att solen sken. Jag ville gå in och läsa och kommentera, men så fort jag satte mig fick jag hugg i ichiashäcken! Har beundrat dina vackra höstbilder och slottet m.m. Fullmklåne var det, vilket jag inte visste, men jag kunde inte sova igår och det var nog fullmånens fel. Nu ska jag göra stretch för ichiasnerven. Må så gott!
    kram

    SvaraRadera
  7. Nä snö har jag inte haft här än men regn å åter regn. Hoppas du fick en fin helg....önskar dig en fin vecka/kram

    SvaraRadera
  8. Här regnar det kraftigt idag och snön försvann förstås i ett huj!!
    Kyligt är det och vinterkläderna är nu framtagna:)
    Hoppas du får en fortsatt finfin vecka
    Kram Lollo

    SvaraRadera
  9. Ni har fått snö lite redan. Det har inte vi ännu, men det regnar på rätt bra och stormar och löven är snart bortflugna. Vilket fin arrangemang och gott med kantareller till maten!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Hej och tack för dina kommentarer som droppat in då och då. Jag ser att det finns många fina bilder här också. Min blogg har blivit, mer eller mindre, en fotoblogg, och hur det blir när det här året är slut får jag se. Jag ska nog inte börja en ny 365-runda i alla fall. Det är roligt att blogga men det tar väldigt mycket tid och därför har jag trappat ner en hel del. Det är ju inte bara det att man ska läsa andra bloggar, man ska ju kommentera också. I alla fall om det ska bli någon form av kommunikation. Hunderiet har också tagit en hel del tid. Ja, ja,, jag tar en dag i sänder och alltid hörs vi väl någonstans.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  11. Vilka härliga höstfärger du bjuder på. De är det enda jag tycker är bra med hösten. Kan det vara så att fredag hela veckan är ett uttryck som manar oss att sätta helg och guldkant även på de andra dagarna?
    Ha det så fint
    Kram

    SvaraRadera