tisdag 20 december 2016

GOD JUL!

En gulnad gammal pappersbonad signerad Jenny Nyström.
Det är på texten man ser att det är några år sedan den ritades.
Det var alltid spännande när mor satte upp julbonaden i köket.
Mor hade några hoprullade med baksidan utåt och vi fick välja
vilken som skulle sätta på väggen. Troligtvis var vi överens
för bonaden kom upp. Tyvärr finns inga bonader kvar så jag
 har jag lånat ovanstående.
I köket bakas det struvor. Det är
 Johan och Morfar som bakar.

















Struvorna är fina, de blir goda med lite socker på.
40 st blev det av 1 ägg,1 kkp mjölk, 1 kkp vetemjöl och 1 msk socker.
3 dagar till julafton. Julafton är barnens dag, tycker jag. Många blir glada och
får julklappar som de önskat men tyvärr är det många som inte får julklappar.
Min mormor sa att det finns alltid de som har det värre, ja visst är det så         
men vad hjälper det. Vad jag mest önskar är att alla barn får äta sig mätta 
på julafton. Tänk om jag hade ett trollspö - sim sala bim - en tallrik med mat
till alla som är hungriga.
Det här är mitt sista inlägg, nu tar jag helgledigt. Jag önskar alla en riktigt




10 kommentarer:

  1. Så underbart, Struvor gjorde alltid jag med förr
    men det är 5 år sen jag gjorde det sist.
    Jaa lilla vän vem skulle inte vilja ha ett trollspö.
    Man undrar hur tusan det är i världen, man bliver bara ledsen. olyckliga människor är det som ställer till allt. En god Jul önskar jag Er,

    SvaraRadera
  2. Vi hade också pappersbonader i mitt hem när jag var liten. Jag har någon i min jullåda, men i år kommer den inte upp på väggen utan får ligga kvar i lådan.
    Ja, visst önskar vi att alla ska få äta sig mätta och att det ska bli slut på allt krigande på vår jord. Skickar en stor GOD JUL kram till dig.
    Från din bloggvän Anne-Lie!

    SvaraRadera
  3. God Jul till dig och Mannen. Här blir det inte så mycket julfirande. Vi flyttar upp till Sundsvall i mitten på februari så just nu lever vi ett liv där vi kryssar oss fram mellan flyttlådehögarna. :-)

    SvaraRadera
  4. Nu blev jag nostalgisk. Kommer VÄL ihåg dom
    där Jenny Nyströms pappersbonader. Fanns i alla hem.
    Nu har jag flera korststygnsbonader, som jag fått av
    händiga svenska vänner, men Jenny Nyström råder. :)
    Kul Jul och Gott Nytt År!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
  5. vilken nostalgitripp du bjuder på! bonaden - och så struvor. Riktigt juligt!
    Tänk om man kunde svinga ett trollspö och få önskan om fred i världen uppfylld och att alla barn skulle må bra...
    Önskar dig en riktigt skön jul med mära och kära och ett Gott Nytt år!!

    SvaraRadera
  6. Underbar gammal fin julbonad, det får mig att bli ett barn igen - det var härliga tider. gjort det, Rolf älskar dessa nostalgi bakverk. Som tur finns de att köpa, hi hi . . .

    Önskar dig Gott Nytt År/ Eva

    SvaraRadera
  7. Underbar gammal fin julbonad, det får mig att bli ett barn igen - det var härliga tider. gjort det, Rolf älskar dessa nostalgi bakverk. Som tur finns de att köpa, hi hi . . .

    Önskar dig Gott Nytt År/ Eva

    SvaraRadera
  8. Hej! Hittade in hit av en slump faktiskt och tycker din blogg verkar intressant. Jag har efter långt uppehåll tagit upp bloggandet igen och söker runt efter lite bloggvänner att "prata med". Ja struvor är ju fantastiskt goda. Själv har jag inte ens ett struvjärn så det är ingen risk jag bakar. Min mor vet jag gjorde det och det var inte helt lätt vill jag minnas. Önskar dig till sist en god fortsättning på 2017. Titta gärna in på vonnevardag.blogspot.com

    SvaraRadera
  9. Tiden går och jag har inte varit inne på min blogg förrän nu. Har haft en del sjukdomsbekymmer, som jag ev. återkommer till i ett blogginlägg så småningom. Men idag gick jag in och såg din julhälsning. Jag blev så glad när du inledde med den glada tomtebonaden. Precis en sådan har jag också och den finns kvar sedan tiden i början på 50-talet, när min mamma hade affär. Dagmars Kortvaruaffär hette den, och till jul brukade mamma ta hem lite julgrejer, bl.a. bonader. Nu säger jag, god fortsättning på det nya året. Hoppas vi kan fortsätta vår bloggkontakt även om det inte blir så ofta!
    Kram/Vendla

    SvaraRadera
  10. Hoppa Du inte är sjuk eller så, eller är Ni redan
    ute på Påskresan ? jag bara undrar.

    SvaraRadera