måndag 1 oktober 2018

DET ÄR HÖST!

1:a oktober idag och det är
höst i naturen.
Rönnbärsträden har börjat
att fälla sina blad, men
bären har kvar sin orange-
röda färg.
Rönnbärsgele är gott men
jag har slutat att  sylta och
safta.



Det är gott om äpplen i år. Vi har fått en stor kasse med detta äpple


Vi var  på Vallby och tittade på en utställning där 138 sorters
äpplen visades. Vi kom för sent för att köpa en biljett till
sortbestämningen.
Vi tror att vårt äpple heter McIntosh.




Det är trevligt att komma till
Vallby Friluftsmuseum.
Jag har gjort ett inlägg och
visat en del av de gamla hus
som finns där. 
Det finns en gammal 
handelsbod där som säljer 
karameller i strut. Ett besök
där var ett måste när
pojkarna var små.







Det här receptet fanns på
en anslagstavla.
Jag skulle prövat det idag
men det kom annat i vägen.
Men i morgon skall jag
koka äppelmos -- nej,
i morgon skall jag på
81-årskalas och på onsdag
skall jag spela bridge, det
får bli på torsdag.
Jag skriver hur det blir.




Ett riktigt höst-nöje är
jakten efter kantareller.
De stod där på samma
ställe i år också.








Det är mycket löv på marken och träden börjar bli kala.
Nästa årstid blir vinter, inget som jag längtar efter.
Kallt och halt--usch!
Rimfrost på de kala grenarna är förstås vackert. 


4 kommentarer:

  1. Har faktiskt gjort jättegott Äppelmos för någon vevka sen.
    Det blev en burk, finns ju att köpa färdigt, men det är ju lite roligt med hemkokt mos i alla fall.
    Hoppas på fina Höstdagar nu för Er räkning. kram Hajan

    SvaraRadera
  2. Hösten är en härlig årstid, men det är en hel del man måste hinna med i trädgården. Så fina höstfoton du visar. Ha det gott.

    SvaraRadera
  3. Hösten med sin färgrikedom är bara sååå ljuvlig. Avigsidorna är ju mörkret och kylan. Och så kommer snön - på gott och ont. Jag längtar inte heller efter vintern!
    Men skördetiden är härlig - frukt och grönt i mängd. och så svamp. Trots värmen och torkan denna fantastiska sommar har vi hittat en hel del Karl-Johan och andra godsaker. Härligt att ha på lut till vinterns middagar.

    SvaraRadera