torsdag 17 september 2009

Kulturnatt

http://www.vasteraskulturnatt.se/


Kulturnatten anordnades i Västerås för första gången 1989,
ett arrangemang som blev en succé och som har fortsatt år efter år.
Den har under årens gång förändrats och framför allt utvecklats.
Flera kulturarrangörer och institutioner har berikat Västerås
och för många har kulturnatten blivit ett unikt tillfälle att öppna
sina dörrar och visa upp sin verksamhet.

Kulturnatten har också blivit en tradition för många västeråsare,
vilket tydligt visar sig på alla de tusentals besökare som besöker arrangemanget.

Klockan 17.45 börjar invigningen och då placeras marshaller i Svartån.
Klockan 18.00 höjs kulturnattsmånen upp över Västeråshimlen.
Klockan 18.05 tågar Västerås Stadsmusikkår genom staden.
Kulturnatten avslutas klockan 23.30 med en stor eld-och fyrverkerishow av
Gycklargruppen Trix och Kraemerstens fyrverkeri i Stadsparken och Svartån.

I progammet för kulturnatten räknade jag till 44 st olika platser där det anordnas
och visas och framförs olika saker.
Jag hoppas på vackert väder för då är det en fantastisk folkfest.

Själv skall jag hjälpa till på Röda Korsets Mötesplats där det serveras kaffe och musik- underhållning. Mötesplatsen stänger klockan 22 och då ilar jag till
Teatercafét där Teater Västmanlands musiker och skådespelare underhåller.

Hoppas jag kan förmedla några bilder från festivalen i ett senare inlägg.

Ha nu alla bloggare en trevlig helg trots att ni inte kan gå på festivalen, men ni har kanske en egen festival någonstans som ni kan förmedla.

2 kommentarer:

  1. Tack för peppande kommentar på min blogg. Idag har jag verkligen varit nedslagen och ledsen. MEN, seg "tant" som jag är, reser jag mig! Always! Har som sagt inget val! Inget alls. Det är bara framåt som gäller! Det går faktiskt lättare tack vare alla härliga, peppande blogginlägg!
    Kulturfestivalen låter lockande! Och inte alls så långt ifrån där jag finns men befinner mig på annat ställe över helgen. Synd. Annars hade jag hejat på dig!
    Varm kram! // C

    SvaraRadera
  2. Godmorgon.
    Sitter här och får lite hemlängtan. Ja, alltså maken är från Västerås. Så kultutnatten har vi varit på några gånger. Det är en folkefest utan like tycker jag. Att se så många människor som rör sig ute på kvällstid är helt enormt. Tänk om vi kunde anamma den sydländska levnadsstilen med öppna butiker och folkvimmel på kvällarna. Jag tror på något vis det skulle bli ett tryggare samhälle kanske...

    Hoppas du får en fin kulturnattshelg.
    Kramen Synne.

    SvaraRadera