måndag 22 februari 2010

Förkyld - ett normalt obehag??

Attjo - förkylt! Jag behöver inte beskriva hur det är - ni vet.
På en skala 1 -10 är jag nog 7, så det kunde vara värre.
Herrn, som alltid är omtänksam, undrade om han skulle
köpa något på Apoteket, något som kunde lindra.

Va, då lindra - i Läkartidningen läste jag att det är
friskt att vara förkyld. Apoteket vill tjäna pengar
på ett normalt obehag.
Anders Åkvist, leg.läkare var skribenten.
Alltså - Apoteket skall inte dra nytta av min förkylning.


För en tid sedan ombads Aftonbladets läsare skicka in sina
bästa råd vid förkylning. 160 mail fick de.
VITLÖK, VITLÖK och åter VITLÖK var bästa botemedlet,
sedan kom sprit, annan vätska och naturmedel.


Idag har jag ätit apelsiner, hackad vitlök, svalt två alvedon,
sugit på strepsils och druckit flera koppar te med honung i.
Jag har några echinacea, som är kvar sen förra årets
förkylning, de kan inte göra någon skada.
Jag är inte sämre, än att jag kan sitta vid datorn, bara jag inte
tittar ner - då vill huvét sprängas.
Det bästa botemedlet mot förkylning tror jag är
varmare breddgrader. I alla fall är det trevligare än massor
med snö och 15 grader kallt, och vitlök kan jag vara utan.
Jag vill leva i nuet, men titta i resekataloger och längta bort,
kan väl vara tillåtet i alla fall när man är förkyld.



Det blir inte så dumt att kura ihop sig vid den nya teven.
Vi har massor med kanaler till den 31 mars, då ska vi välja
8 extra kanaler som inte ligger i grundutbudet.
Jag tittade en stund i dag på en kanal som bara sänder
historiska program, det gillar jag.



Herrn är borta och spelar bridge ikväll. Jag har fått
undervisning hur jag ska - sätta på teven - sätta på
ljudanläggningen och sätta på en box, som gör att allt
fungerar. När installationen är färdig skall det bara behövas
två fjärrkontroller - en som öppnar anläggningen och en som
allt kan reglaras med. Tack o lov!
Jag har gett mig attan på att jag skall lära mig ALLT.
Vi är mycket musikintresserade och jag längtar till att
lägga mig i soffan och njuta av fina inspelningar.
Nu ska jag inte vara bekväm och överlåta allt till herrn,
han är inte alltid till hands.


Det känns inte som alla medikamenter har gjort någon nytta.
Inte ens vitlöken. Bra att herrn är borta i kväll - för honom.
Vitlök skall ju vara bäst.
Men en skvätt av min fina rom, kanske inte skulle vara så dumt.
Har inte öppnat den ännu, är en julklapp av äldsta sonen.
Jag är inte så mycket för starksprit - ingen regel utan
undantag - rom och gärna en skvätt i tekoppen.

Nu går jag och kokar en kopp te och slåss med fjärkontrollerna.
Hoppas ni får en bra och fin vecka och kära bloggvänner,
NJUT AV NUET DET GÅR INTE I REPRIS.

6 kommentarer:

  1. Det verkar härja dunderförkylningar runt hela landet just nu. Det är nog tyvärr bara att vänta ut dom och komma ihåg att dricka mycket. Alltså vatten! Krya på dig!

    SvaraRadera
  2. Min förkylning är tack och lov på tillbakagång.
    Har bara lite hosta och ont i halsen kvar.
    Men det går över det med.

    Vitlök har jag inte ätit. Men mängder av apelsiner.
    Te med honung och citron.
    Bafucin.
    Ja det är nog det.

    Märkligt det där med tvn alltså. Det blir bara flera och flera fjärrkontroller på soffbordet. En till tvn, en till digitalboxen, en till videon, en till dvdn, en till den norska digitalboxen...
    Måste snart bygga ut rummet för att få plats med alla boxar och kanalare....

    Go beding på dig.
    Klems Synnöve.

    SvaraRadera
  3. Vitlök är bra även för en "hypokondriker" som jag
    men värmen är nog det som läker allra allra mest
    Kram och krya på dig:))

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!
    hoppas att snart är du på bättringsväg..
    tråkigt att du är förkyld...
    krya på dig.Dada

    ...intressant inlägg om din inrednings still..

    SvaraRadera
  5. Vad kul att du också vardagskommenterar som jag med bilder och texter! Och lagrad rom är grejer det! Allt gott. Lena/Ingen humor utan allvar.

    SvaraRadera