söndag 7 mars 2010

Vasaloppet - en folkfest!

Klockan åtta åt vi frukost vid teven. Fascinerande att se
detta myller av människor som ska åka 90 km.
Synd om dem som kom försent. Bilköerna i morse stod
nästan stilla. Plex Pettersson kom med andan i halsen
och hann precis till sändning. Nästa år firar han
50 års jubileum som reporter från Vasaloppet.
Herrn åkte Vasaloppet 1968 på tiden 8.o8.58.
Han tycker så klart att det är något visst att titta på
loppet och jag håller honom gärna sällskap.
1968 vann Janne Stefansson på 4.39.49.

Jag tröttnade på tittande - det händer inte mycket.
Fick idén att blogga istället.
Går tillbaks till teven när åkarna börjar närma sig
målet. Nu hör jag att en tjeck leder.
Inte bra - måste bli en svensk.
Jag tycker att alla är vinnare som
går i mål under bandarollen:
I FÄDERS SPÅR FÖR FRAMTIDS SEGRAR,


5 kommentarer:

  1. Ja, verkligen, sonen kom i mål förra året.

    SvaraRadera
  2. Jag blir rätt trött på att titta på sport överhuvudtaget... läser hellre en bok, ser en bra bok m.m. Sporta själv kan jag inte göra just nu men det gör sambon åt mig *ler*!

    SvaraRadera
  3. Oj då skidar dom ju i cirka 20 km/tim, han som vann alltså. Enormt. Får mjölksyra i benen bara jag tänker på det. Hälsa gubben vid din sida- bra gjort den gången.

    SvaraRadera
  4. Hade sms för att få resultat på sonens framfart i fädrens spår. Han kom sig i mål.

    SvaraRadera
  5. ja det blev ju en svensk till sist. Jörgen Brink. Så härligt. Såg inte starten men satt och kikade på resten. Skönt att sova ut i egen säng.
    Nu är det ett år kvar tills nästa gång det är Vasalopp...

    Ha en skön dag nu.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera