torsdag 9 september 2010

En salig blandning!


Nu har vi varit ute på en liten tripp
och spelat bridge. Vi var 44 st taggade
bridgespelare som i tisdags invaderade
Cinderella för att umgås på kvällen och på
onsdag spela 24 brickor. Det gick skapligt för oss, medel 240 , vi kom fyra
med 271 poäng. Bridge är roligt och hjärnan får arbeta. Jag gick en
nybörjarkurs för 10 år sedan vilket jag aldrig ångrat. Det var en underbar kväll och ute på däck tog jag den här solnedgången.




Tax-free - oj vad mycket frestande det finns. Jag tittar inte så mycket på flaskorna som på allt godis.
Jag älskar Dumlekola och ursäktar mig med att vi måste ha lite godis hemma när barnbarnen kommer.
Så länge kartongen är oöppnad så får den vara ifred, där den står långt inne i klädkammaren.
Men en öppnad kartong riktigt skriker ut -- kom och smaka.
Bara tre tar jag - en av varje sort. Hur många gånger jag har ärende till klädkammaren - ja, rätt ofta, och en dag är kartongen tom. En liten undring kommer- när blir nästa Mariehamtripp?





Nu något helt annat. Vi har Europafrestelser på torget i dagarna tre
Engelskt porslin med vallmo.
Verkligen läckert.
Den här temuggen med fat har
jag sett hos
en firma som säljer engelskt porslin.
En hel servis med vallmo eller rosor
blir lite för mycket av det goda
men en fin tekopp skulle jag inte ha
något emot att få. Tips om någon vill
köpa någon present till mig.
Det fanns mycket att äta på marknaden. Stånd med många sorters oliver, godis, korvar och ostar. Holländska och franska firmor lockade med smakprov av sina ostar.
Jag köpte ovanstående ostar. Tänkte bjuda bästa vännerna på ost och rödvin på lördag.
Det ska bli spännande hur de smakar, för jag har köpt grisen i säcken - ingen provsmakning på de här. I morgon skall jag ta en promenad till torget igen. Det fanns ett stånd med engelsk chutney i många färger och smaker. Jag hade svårt att bestämma mig idag. Vill ha herrn med som "smakråd".

12 kommentarer:

  1. Den marknaden skulle jag gärna besöka. Verkar finnas nåt för alla. Men den är säkert slut i helgen? Jag har min pappa kvar i Västerås, men åker inte dit så ofta. Tyvärr. Annars tycker jag sta´n har blivit jättetrevlig sen jag flyttade därifrån. Ha det bra i helgen! Kram marie

    SvaraRadera
  2. Bridge, har jag tänkt börja med på "ålderns höst"....ja, så har jag sagt. Kanske för att min far var en ivrig bridgespelare. Nu kanske det är dax att börja lära sig spelet....? Efter sextio befinner man sig väl på höstsidan????
    Jag ska till Riga till veckan men då blir det väl ingen taxfree???

    SvaraRadera
  3. Härlig bridgeresa du varit på. Det är många som spelar bridge märker jag. Får väl börja när man går i pension.
    Fint engelsk porslin.
    Kan vara svårt att välja när man är i en Taxfree butik, det är mycket man vill ha.
    Ha en härlig helg.
    Kram Britt

    SvaraRadera
  4. Har faktiskt aldrig provat bridge. Har lite sifferfobi och har fått för mig att man måste kunna hålla många siffror i minnet. Jag kan ju ha fel och kanske skulle tycka det vore jättekul?!
    I alla fall låter det väldigt trevligt både med resa och marknad.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Vilken trevlig resa du verkar ha haft. Min farfar spelade Bridge, men jag har inte mycket aning om hur det "fungerar".
    Trevligt med internationell marknad. Att ta med maken som smakråd till ostar, är för mig personligen ingen bra idé - han hatar nämligen denna vara. *ler*
    En gång när vi var bjudna till min pappa på lasagne undrade min man:
    -Är det ost på lasagnen?
    -Nej, svarade min pappa, vände sig sen mot mig och viskade med ena mungipan:
    -Han ville inte veta om det var ost I lasagnen...
    *blink*

    Ha en skön helg!
    Kram Elle

    SvaraRadera
  6. Den där thé koppen/muggen ... vill också ha!
    :)

    SvaraRadera
  7. Åh, dom där ostarna skulle jag gärna smaka på och lite god dryck till. Ni får säkert en god och trevlig kväll.

    SvaraRadera
  8. Låter som en bra resa! Snyggt att komma fyra av alla de paren! Blir glad av alla hjärter! Ost är också en favorit, hoppas att du och kompisarna har det toppenmysigt!

    SvaraRadera
  9. Nu blev jag sugen både på att åka båt och lära mig spela bridge. Man kanske skulle starta en kurs här i byn.

    SvaraRadera
  10. En bridgekryssning är väl aldrig fel. Säger jag som aldrig spelat bridge förr. Det verkar så invecklat hihi.
    Men en kryssning är aldrig fel.

    Godis ja, jo jag känner igen det där.
    Man köper hem för att ha att "bjuda" på.
    Men vem äter upp det?
    Rätt gissat....

    Den där marknaden såg trevlig ut.
    Var på Torsby marknad igår vi.
    När är Rocklunda marknad? Finns den kvar?

    ha det gott min vän.
    Kramen Synnöve.

    SvaraRadera
  11. Engelskt proslin med vallmo. Underbart!!!

    SvaraRadera
  12. Bridgekurs låter som en riktigt bra grej när jag kommer hem någon gång i framtiden. Funderade en hel del under semestern i Sverige - här eller där.

    SvaraRadera