tisdag 11 januari 2011

Orkidéer blommar!





Nu när vi kastat ut tallriset och alla juldukar, tomtar och annat julpynt kommer min orkidéer mera till sin rätt.
Jag har fått dem att blomma om. Många frågar hur jag gör.
När  blomningen är över gömmer jag krukan bakom gardinerna. En gång i veckan doppar jag ner krukorna i en hink med vatten och jag ger dem orkidénäring nån gång då och då. Ja, så står de där på undantag några månader men så sticker det upp en ny blomstängel, det händer att det är två också. När knopparna bildats får krukan äran att stå mitt i fönstret. Den tackar och slår ut sina fina blommor.
Just nu är det 4 st som blommar och två står bakom gardinen
                                           .

I eftermiddag har jag gått kring i lägenheten med den härliga kombinationen av
nystädat inne och aningen mer gnistrande ljus ute - fast ännu inte framme
vid den riktiga vårkänslan, den där som kommer varje år och som får mig att
undra varifrån dammet på fönstret kommer.

Jag har inte köpt några tulpaner än.
De såg lockande ut i fönstret till blomsterhandel, men jag väntar.
Julen är inte riktigt slut hos oss för i morgon 20:de knut (nästan)
äter vi lutfisk tillsammans med vänner.  Vi är 6 lutfiskälskare.
Jag har 3 kg som ligger i kylen och väntar. Ca 6 timmar låter jag den 
ligga i rikligt med vatten och sen in i ugnen. Och massor med vit sås
ska det vara. Jag vill ha senap i såsen (typiskt skånskt) och de andra
har kryddpeppar. Det vattnas i munnen när jag tänker på hur gott
det är. Kaffe och mandelmusslor med grädde och hjortronsylt är härligt 
avslut på kvällen - ja, så är glada julen slut för den här gången. 

                                                                                                      


10 kommentarer:

  1. Så vackra de är. Jag är väl rätt skaplig på blommor men orkidéer är jag inte så bra på. Utom på en. Jag tror den kallas juvelorkide. Den växer så det knakar. Den är väldigt olik vanliga orkidéer, både i blomning och skötsel.

    SvaraRadera
  2. Ögonfröjd! Och i morgon...läckerheter som fröjdar gommen!!!!

    Smaklig spis...

    Avis...japp ;-)

    natti/caja

    SvaraRadera
  3. Jag har bara två orkidéer och båda blommade - till i går, då NÅGON (läs sonsonen) kom på idén att knipsa av hela blomknippan på den ena.
    Dina ser betydligt piggare ut, jättefine helt enkelt.

    Lutfisk är en favorit i det här huset också, men jag tillagar min i micron nu för tiden. Går fort och misslyckas aldrig.

    SvaraRadera
  4. ja lutfisk är något som vi tappat bort här i familjen
    Jag tror den försvann med min pappa. För honom och farmor var lutfisken ett måste på julbordet.
    Men det är nu 18 år sedan pappa dog.
    Barnen växer upp bildar familjer och nya traditioner blir till man plockar det viktigaste från alla och vips blir ett nytt skpande av julbord.
    önskar er en smaklig måltid med många glada skratt kring bordet
    hälsar gör Kristina

    SvaraRadera
  5. Fina orkideer. De gör en verkligen glad med sina fina blommor.
    Har också ett antal som blommar nu.
    Vilket fint slut på julen. Härligt.
    Kram Birgit

    SvaraRadera
  6. Visst är orchideerna fina jag gillar dom ochså.


    Jag kommer imorgon hoppas att du har lite lutfisk kvar, Gud vad gott. Jag har inte ätit något i jul, gubben gillar det inte så värst.



    Ha det gott
    kramen/Gunilla

    SvaraRadera
  7. Jättefina. Och framförallt när det blommar! :-)

    SvaraRadera
  8. Visst är det kul med orkidéer! Pysslar med mina på samma sätt. Är inte avundsjuk på din måltid men det är bra att det finns lite olika varianter att stoppa i sig. Ha det så trevligt i alla fall!

    SvaraRadera
  9. Försökte skicka en kommentar redan igår, men den gick inte igenom. Jag vill bara berätta att jag också efter stor tvekan för ett par år sedan försökte mig på orkidéer. Och jag blev rikligen belönad. Tacksammare krukväxter får man leta efter. Riklig blomning och kräver nästan ingen skötsel. Vad mer kan man begära?!

    SvaraRadera