måndag 25 april 2011

Vårtecken på Påskdagen!



Nu har våren slagit ut i full blom.
Japanska körsbärsträdet utanför vår
entré blommar.
Vilken påskhelg vi har haft. En dag kvar
och vi är lovade solsken i morgon också.
I dagarna tre har det varit kalas och party.
Mycket trevligt har det varit. 2 barnbarn
som fyllt år och hos oss vara det påskbuffé
på påskafton. Att beräkna buffémat för
10 personer är inte lätt. Vi får äta rester den kommande veckan.
Jag tycker det är viktigt att inte kasta mat. Men jag tror att det
kommer att gå ett tag innan jag äter ägg - är faktiskt trött på dem -
till och på chokladägg.
Det blev ingen vandring kring Domkyrkan i morse.
Jag var så trött och det var mycket att ta rätt på efter gårdagen.
Hur det går till kan ni läsa här. En fin tradition.



För första gången i år åkte vi ut till
Björnöns naturreservat. Alla årstider har
sin charm här ute, men våren tar priset.
Det är mycket bilar på parkeringarna,
men när man kommer ut i de olika spåren
är det ingen trängsel. Vi gick en del av
milspåret - en egen variant som jag tycker
är så mysig och vacker. Vill du läsa merom
 denna fina ö så finns det att läsa här.
Vilken fin vårgrönska det var och det var underhållning av
fågelkvitter i träd och buskar.
Stigen som vi gick kantades på ena sidan av blåsippor
och vitsippor, som låg som en matta av snö.
Snö tänkte vi inte på när vi på andra sidan av stigen såg
Mälaren glittra i solen. Här är några som hoppas på fisk.
Gäddorna hoppar kanske i vassen.
Det är underbart att ha tillgång till ett sådant fint
naturreservat och som inte ligger mer än cirka en halv mil
från stan.
När vi kom hem vid fyratiden blev det första drinken på balkongen.
En härlig påskdag har det varit.
I morgon ska jag kika in till er mina kära bloggvänner och se vad
ni har hittat på i påskhelgen.

Här kommer klokorden:
Jag är mycket intresserad av framtiden
eftersom jag ska tillbringa resten av
mitt liv där.
                           /Karin Dahlberg/
                    

15 kommentarer:

  1. Vilket fint naturområde att promenera i.
    Bilden av körsbärsträdet ska jag spara på min näthinna. Älskar dom. Vi hade en på gården vid vårt hus. Nostalgi tror jag att det kallas.
    Ha en bra avslutning på påsken

    SvaraRadera
  2. God fortsättning !
    V.23 infaller Pingsten, tills dess får vi klara oss utan helg-helger,så fint inlägg med alla vårblommorna.Igår kom jag inte ut som jag brukar, gick och väntade på att min Dotter Madeleine med familj skulle komma.De hade medhavd picnic till Torekällberget,sen Pappa-Morfar som inte bjöd ens på ett glas vatten.Tur Mamma-Mormor-Svärmor hade lite bullar, kaffe o.pärondryck och påskgodis.Filippa blir snart 11 (12/5) och Felix snart 7, de fick varsin påskpresentpåse,den minsta med påskäggsgodis, likväl försvann chokladäggen i färgglatt staniolpapper in i munnen på Felix,försökte säga att det är prydnadsgodis och är tio år gamla, men han åt dem i smyg i alla fall.Han älskar choklad den grabben.Han vann mitt hjärta vid första ögonkastet.Sämre kontakt med Filippa när hon var liten, hon gallskrek så fort hon såg mig, ta i henne var otänkbart.Jag stank för jag rökte på den tiden.Och drack med för den delen.
    Men det gör jag inte längre.Så nu börjar vi nå varandra bättre.Barnen finns att skåda på in fotoblogg
    http://parart222.blogspot.com

    Kram Mi

    SvaraRadera
  3. Vilka fantastiskt fina vårbilder, det bara osar vår om dom allihop! Det ser så fridfullt och vackert ut och att ha ett så fint naturreservat är lyx!
    Vitsippor och blåsippor är också lyxigt och så skirt och vackert.
    Nä, jag säger det samma, inte ägg på ett bra tag nu, och speciellt inga ägghalvor med laxar och räkor på, det är urgott, men det får vänta ett par dar nu!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Alla blommor har kommit samtidigt i år! Det är en fullständigt undebar vår som det känns!

    SvaraRadera
  5. Påsken har varit fin landet över tycks det! Jag beundrar dina fina bilder från ditt helgfirande. Det känns som om påsken 2011 är värd att minnas - om nu inte glömskan spelar mig ett spratt igen! Men snart är det helg igen och jag önskar dig en trevlig Valborg och !:a maj!
    Soliga kramar från Vendla

    SvaraRadera
  6. Påskvädret har verkligen visat sig från sin bästa sida. Det har varit så sköna lediga dar.
    Men nu är det strax vardag igen och det känns lite besvärligt ska erkännas... :)
    Fina bilder från naturreservatet och det Japanska körsbärsträdet är verkligen tjusigt!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Tack för hälsningen! Det ser verkligen försommarfint ut hos dig. Vi har njutit helgen söderut och just idag har vi tagit en längre cykeltur som avslutades på dotterns terass med kaffe och våfflor. Njuta av varje ögonblick är en filosofi som håller eller hur?

    SvaraRadera
  8. Det var enhärlig kavalkad med alla vårblommorna och allt du skrev om.Jag längtar t o m till Björnön, där jag tillbringade mina barndoms somrar. Önskar dig en fortsatt fin vårvecka.
    Igår såg jag att alla björkar fullkomligt hade exploderat från den ena dagen till den andra.
    Ja har en vårromans här men vet ännu inte vad jag ska göra med den. Jag hade besök av en väninna och fick en vacker engelsk pelargon, så nu tänker jag i morgon köpa fler och ha dem i balkonglådan. Dessutom stundar Valborg i veckan.
    Ha det så gott nu!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Vilken oas ni verkar ha tillgång till! Björnön har jag hört talas om av en väninna som ganska nyligen flyttat till Västerås. Påskbuffén såg delikat ut men det är då sant. Det brukar vara så att den välsignas i någon form. Mot slutet är de överblivna bitarna ganska ointressanta. God fortsättning på våren!

    SvaraRadera
  10. Who...blommande japanskt kösbärsträd...underbart, likså alla andra fina bilder som viskar att sommaren faktiskt tog över våren..vilket väder de varit sista veckan..man bara njuter.
    Nä man ska inte slänga mat, de gör jag aldrig. Jag har två hundar som alltid väntar på att vi ätit färdigt så de kan äta upp resten. Blir aldrig en smula kvar.
    Kramiz Anki

    SvaraRadera
  11. Denna påsk har tydligen varit solig och skön för de flesta i vårt avlånga land, och god mat och goda vänner därtill, vad mer kan man önska? Blommande körsbärsträd hoppas jag att jag får se i Stockholm när jag kommer dit nästa vecka.

    SvaraRadera
  12. Som vanligt bjuder du på underbart vackra bilder! Tänk att vi äntligen fick vår.....Påskhelgen har även här varit full av aktiviteter. Vi har skojat om att vi har drivit Pensionat rörelse. Med alla har vi varit nio stycken som bott, ätit, levt, njutit, gråtit, skrattat,lekt, hostat, m.m. under samma tak i sju dagar!!! Vill du veta hur min tvättstuga ser ut????? ....hi,hi,hi. Mat, ja det är en historia för sig. Laktosintolleranta, vegetarianer, samt normalkost....phu,phu.
    Nu har alla åkt och mannen & jag laddar våra batterier nu! För snart åker vi igen från Swedala.
    Önskar Dig en fortsatt bra vecka. Var rädd om Dig. Kram från mig.

    SvaraRadera
  13. Hej, så fina bilder du levererat idag.
    Jag håller med dig, inga ägg på ett tag nu.
    I år har jag varit väldigt sparsam med chokladägg, ja även annat godis.
    Nu hoppas vi att det fina vädret inte försvinner på ett bra tag. Vill inte ha mer snö, men man kan aldrig vara säker. Jag minns ett år att det snöade långt in i maj månad, hu.....
    Ha det bra
    Monkan

    SvaraRadera
  14. Ja det har varit ett fantastisk Påskväder över hela landet och det är ju hur härligt som helst.

    Blommande körsbärsträd är ju hur vackra som helst och om jag inte minns helt fel så doftar de också.

    Vad skoj att du tycker om mina animerade inlägg även om det inte blev ett animerat inlägg just idag.

    Ha en fin fredag !

    Kram Kram

    SvaraRadera
  15. Så ljuvliga blomster du fotat! Det där körsbärsträdet är en favorit. Tyvärr inget för våra breddgrader.
    Klokorden gillar jag :-)

    SvaraRadera