måndag 28 november 2011

FOTOTRSS - MYSIGT SKA DET VARA!

1:a advent har i många år varit speciell för mig.
Julen har så många krav. Min älskade sambo och
jag har vars 2 barn. Vi delar på oss och firar julen tillsammans
med våra barn. 1:a advent är vår högtid. Den kan vi fira på 
olika sätt. I år blev det adventsbuffe med barn och barnbarn.
Förra året var vi ensamma  och gick på konsert  med härlig
middag efteråt.
Mysigt ska det vara och det är detta som veckans FOTOTRISS
ska illustrera.
Trots regn och blåst var hela dagen mysig, det vill säga
en känsla av trivsel.

 När jag steg upp var redan adventsljuset tänt och frukosten
"var på gång".

Adventsljuset tänts på predikstolen i Domkyrkan.
Jag är ingen flitig kyrkobesökare  men 1: advent är mysig med 
  körsång och psalmer som jag kan utantill, inlärda under 
konfirmationstiden. När sedan prästen predikar så de gamla texterna
går att sammankoppla med min verklighet - då trivs jag i kyrkan.
Vi skyndade oss hem för att göra i ordning buffén till klockan tre.

Inte kom jag ihåg att ta någon bild av den fina maten på alla faten.

Men när gästerna gått hem och diskbänken var tom satt vi oss
och drack upp den sista 2011-glöggen
En helmysig dag.

Det är många som är så duktiga och lägger in sina foton redan på
söndagen. Men om jag så hade fått betalt hade jag inte orkat igår.
Dagen har varit full av andra aktiviteter men nu är fotona på plats
 och jag har en stund att titta på vad andra har för mysiga
foton.

18 kommentarer:

  1. Fin triss, ljusstaken på bild två var ovanlig.

    SvaraRadera
  2. Och så fint du lyckas förmedla din mysiga söndag. Lite avundsjuk på hur städat och fint du har det kan jag ju bli, och önska att det var så hos mig också. Dessutom blir jag full av beundran över att din sambo dukat så fint till frukosten. Väldigt mysigt.

    SvaraRadera
  3. Så mysigt, fint med advent och jag gillar traditioner, den blå adventsljusstaken i domkyrkan gillar jag, skulle kunna tänka mig en sådan röd hemma :)

    SvaraRadera
  4. Jag försöker kommentera, men det kommer upp en ruta att mitt konto inte är behörigt. Försöker med anonym istället. Det jag ville säga är att jag tycker ditt inlägg med fina bilder förmedlar en underbar stämning på din 1:a advent!
    Kram Vendla /Skogsviola/

    SvaraRadera
  5. Du har verkligen fångat julstämningen fint. Den blå ljusstaken är jättefräsig tycker jag. Kram

    SvaraRadera
  6. Det var verkligen en riktigt mysig triss!
    Den där blå ljusstaken var häftig, jag har aldrig sett något liknande.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  7. Det ser verkligen mysigt ut på dina bilder!! Trevligt med lite egna traditioner, vem har sagt att just julafton är viktigast? Huvudsaken man träffas och har mysigt ihop. Vi har också barn på varsitt håll, och ibland får man pussla och jämka på sej, men vår tid finns ju också.
    I år blev det inget kyrkobesök på första advent, det hanns liksom inte med. Jag har som mål i alla fall att komma iväg på julottan eller midnattsmässan.
    Ha en fortsatt bra kväll vännen!!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Mys och pys, så ska det var ibland.

    Blåa ljusstakeen var ju ovanligt.

    margareta

    SvaraRadera
  9. Det var många fina mysbilder. Sådana gillar jag.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  10. Säger som andra: ljusstaken var "speciell"..

    SvaraRadera
  11. Du skapar en hemtrevligt stämning i din mysiga triss. Tack för vänliga ord hos mig, de gjorde mig glad!

    SvaraRadera
  12. Så fint och stämningsfullt hos dig! Och den där ljusstaken i kyrkan var verkligen speciell.
    Härligt med traditioner - men också att skapa nya. Huvudsaken att man trivs och njuter av tillvaron!
    :-)

    SvaraRadera
  13. Det låter som mysiga traditioner och ni har haft det så mysigt med god mat. Det är inte dumt att göra det lite tidigt för då kan man liksom koppla av lite sen. Det märkte jag förra året, det var jätteskönt, för sedan blev det som det blev.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  14. Fina bilder i din triss och domkyrkans adventsstake är verkligen annorlunda och att avsluta en mysig första advent med en värmande glögg är klart mysigt.

    SvaraRadera
  15. Vilken mysig 1:a advent du beskriver och bilderna förmedlar en härlig och mysig stämning.

    SvaraRadera
  16. Jättefina mysiga bilder o trevlig text!

    SvaraRadera
  17. Fin triss och en originell ljusstake i kyrkan.

    SvaraRadera
  18. Ser ju jättemysigt ut. Stämningsfullt och lugnt.

    SvaraRadera