måndag 16 augusti 2010

Skvaller och strunprat.




Skvallra gör vi allihopa.

Det goda skvallret är en del av samvaron mellan människor. Vi pratar om familjen, barnen och om bekanta för att vi bryr oss eller är involverade på något sätt. Vi kan också behöva ventilera det som upprör oss om andra och testa våra intryck med en vän. Gränsen mellan harmlöst skvaller och illasinnad skitsnack kan vara hårfin.


Idag skvallrar vi elektroniskt via vår dator.
Gogglar man på ordet skvaller får man en mängd länkar till bloggar och andra skvallersajter. Det finns de som tycker att Internet håller på att ersätta telefonen som det medel man använder för att sprida skvaller. Ibland skapas en hel webbplats enbart i syfte att förödmjuka någon.


Viveka Adelswärd, professor i kommunikation vid Linköpings universitet har skrivit mycket tänkvärt i sina böcker "Prat skratt skvaller och gräl" och "Till struntpratets väl".
Vad pratar jag om när jag träffar en ny bekantskap? Jo, lite ytligt om väder och vind, om maten vi äter o.s.v. Gränsen mellan ytligt småprat och viktiga samtal är inte alltid så enkel att dra. Vi behöver ofta prata strunt en stund för att snubbla över det väsentliga.
Inte kan vi tänka oss en tillvaro utan ditt och datt - inget småprat med grannen, i bussen om vädret eller noll nonsens med jobbarkompisarna. Det finns de som tycker det är slöseri med tid att sitta och prata strunt. Det tycker inte Viveka Adelswärd och inte jag heller.

11 kommentarer:

  1. Jag ... håller med dig.
    "Pratkvarnen Tigris"
    :)

    SvaraRadera
  2. Först och främst välkommen till mig. Skvaller eller småprat? Håller med om att dessa stunder har ett värde. Just nu när jag sitter och skriver ser ögat till höger en hög med böcker. Jag lyssnar just nu på Kackerlackorna av Nesbö och har Nerssers De ensamma nylyssnad. Härliga stunder de också, vore nåt att sitta och småprata om eller hur?

    SvaraRadera
  3. Va vore livet utan småprat....???

    SvaraRadera
  4. Jag är helt inne på er linje :-)

    SvaraRadera
  5. Håller helt och hållet med. Det är en form av
    socialt kitt. En del kallar det ytlighet och häcklar det amerikanska sättet att ytligt kommunicera. Jag tycker att det är bättre att se varandra än att doppa näsan i en tidning eller låtsas som som om man inte hör eller ser.

    SvaraRadera
  6. Visst har vårt småprat stor betydelse!
    och på sätt och vis är det väl det vi gör här på bloggarna; småpratar om ditt och datt :-)?!

    Kramen till dig!!!

    SvaraRadera
  7. Småprata är trevligt. Rätt som det är möter man någon som man vill prata mer med och som kanske t o m blir ens vän? Jag blir glad när någon tilltalar mig. Däremot elakt skvaller och skitprat, som ju är något helt annat, det är vansinnigt trist.
    Kram!

    SvaraRadera
  8. Skvaller låter som ett fult ord, men det behöver ju inte innebära att man säger elaka saker. Det har nog funnits i alla tider och börjar kanske vara en brist i dagens samhälle där vi sitter var och en och glor på tv i stället för att skvallra med grannen över en kopp kaffe.

    SvaraRadera
  9. Håller helt med er båda, vad vore livet utan liiite skvaller.....småprat...eller kalla det vad som helst. Detta att bara tala/tilltala någon, känd eller okänd person. Ordet, att någon tilltalar en kan för många betyda mycket.
    Ha en bra kväll.

    SvaraRadera
  10. Skvaller är bra, så länge man undviker elakheter och prat bakom ryggen. Jag försöker ha som princip att ska jag säga något elakt/dåligt om någon ska jag ha sagt detta till personen i fråga innan. Och män kallar ju sitt skvaller för diskussion... eller...
    Hulda

    SvaraRadera