måndag 14 december 2009

Kan man bli jultrött?

10 dagar till julafton. Tänk om jag kunde känna den
förväntan som jag hade som barn.
När jag vaknade i morse kände jag ett vemod.
Känner mig lite trött på julen. Låter ju hemskt.
Vi har varit på julkonserter och fler blir det.
Vi har varit på glöggpartyn, ätit litet julbord 1:a advent,
varit på Luciakonsert, firat lite lilljul med barnbarnen i Stockholm.
Allt har varit roligt, vackert och underbart.
Och veckan som kommer är fulltecknad med trumpetuppvisning,
bjuda äldre släktingar på lite julmat, julavslutning på bridgen,
försöka hinna med våra bästa vänner och veckan avslutas
med Malena Ernmans konsert i Stockholm.
Jag skulle väl hoppa av glädja att ha så mycket roligt för mig.
Jag hoppar inte - kan det vara att jag är trött - trött på
mig själv, trött på julen???
Jag vill som http://jagblommar.blogspot.com/. hon skriver som
jag tänkt skriva.
Oj, vad det här inlägget var negativt, inte likt mig. Men jag tror att vi
kan känna så här ibland. Särskilt en måndag och 10 dagar kvar till jul.
Och flera julklappar måste köpas, och inte vet jag vad jag skall köpa.
Vad ger man sin älskade, det måste vara något alldelles extra -
han står ut med mig och säger att han älskar mig.
Han har fått mitt hjärta - sånt går inte att köpa.
Ett marzipan hjärta kanske, han gillar godis.

3 kommentarer:

  1. jaaa man kan bli trött av alla måsten... så känner jag det iallafall. Man känner att man vill dra ner på takten och vänta in julen, tid öfr eftertanke eller bara tid ligger högt å min önskelista.... Julkram

    SvaraRadera
  2. Jamen käraste du, jag vet precis hur du känner det. Du sätter ord på vad kanske 50% av alla kvinnor känner just nu i denna stund, men de skulle inte vilja erkänna det. Nästa jul, så beställer du en biljett till Afrika, inga julklappar, bara lugnt och skönt. Jag har en liten gran gjord av ståltråd någonstans, men kommer inte att leta reda på den. Har ett 6 kg stor sten i rosenkvarts, den ser ut som ett rosa isberg. Där brukar jag placera några tomar, och så är juldekorationen klar. Kan du inte skolka en dag? Gömmma dig, läsa en bok, lyssna på musik och tanka upp dina batterier. Stor varm styrkekram till dig

    SvaraRadera
  3. Tänker att älsklingen blir nöjd med en puss? Stora kramen!

    SvaraRadera