onsdag 9 december 2009

Teaterkväll.

Jag har varit på teatern i kväll och sett; Mig äger ingen.
Att flytta en älskad bok till annat medium kan bli alldeles fel,
men jag tyckte att den här satsningen blev lyckad.

Mirja Burlin spelade Åsa - från 5-åring
till nydisputerande doktor i historia och pappan av Tomas Tjerneld.
Mig äger ingen, handlar om Åsas pappa, härdmästaren Leif Andersson,
som arbetar på Metallverken i Västerås.
Emma Broström, hon också från Västerås, har gjort teateruppsättningen.
Pjäsen handlar om Västerås och dess arbetare och hårt slit,
om politik, kärlek, sprit och svek.

En verklig lyckad teaterkväll.
Vi drack en glögg när vi kom hem och satt och diskuterade pjäsen.
Jag har svårt att förstå hur Åsas mamma kunde lämna henne
och låta pappan ta hand om och uppfostra Åsa.
Ja, det kan bli många varför i en sådan känslofylld pjäs,
och något svar serveras inte.

Nu har klockan tickat iväg. Jag måste försöka att sova och sluta
att fundera på; Mig äger ingen.

3 kommentarer:

  1. Boken är jättebra. Jag hade ingen aning om att de gjort pjäs ev den. Vad roligt att du blev nöjd med föreställningen.

    SvaraRadera
  2. Visst är det härligt att gå på teater och bli berörd?! Har inte läst eller sett detta själv, men boken finns här hemma. Kanske tar jag tag i den nu....
    Ha det gott!

    SvaraRadera