lördag 12 december 2009

Lutfisk och bridge!

Grisen och jultomten och så Lucia
spelade bridge en kväll
i grisens stia.
Klöver sa jultomten
spader sa grisen
Sang sa Lucia
Sang sa Lucia

Melodi: Sankta Lucia.

Jag har lärt mig en ny snapsvisa - kanske bara rolig för bridgespelare.

Vi har spelat bridge och har ätit lutfisk med senapssås, en tradition från Skåne.
Några fördrog, som de sa - sås med vanlig hederlig kryddpeppar.
Med lutfisk är det nog som med surströmming.
Antingen hatar eller älskar man anrättningen.
Gänget i kväll älskar fisken, det är bara såsen som vi har delade meningar om
hur den sak smaka.
Vanlig hederlig vit sås gjord på smör, rödmjölk,vetemjöl och lite grädde, det är
grunden. Sen kan var och en smaksätta själv.

Det är midnatt och endast jag är vaken och
tyvärr lyser inte snön vit på taken.
Det skulle kännas bra med lite snö till jul - hoppas kan man ju alltid.

I morgon åker vi till Stockholm för att fira barnbarnet Emma som fyllt 16 år.
Och julklapparna har vi med oss. De slog vi in i fint julpapper
innan jag satte mig vid datorn.

Nu har jag förmedlat min trevliga fredagskväll och jag hoppas ni haft
mysigt ni också och jag önskar er alla en toppenhelg.

Nu går ögonen i kors, dags att säga god natt.

1 kommentar:

  1. Lutfisk är gott, fast jag har aldrig ätit senap till. En del har lingon till strömming, det har jag inte heller provat.

    Ha det så gott hos barnbarnet!

    SvaraRadera