tisdag 15 december 2009

Stadsmissionen

Idag är allt mycket ljusare, inte bara ute, även i mitt sinne.
Vilken vacker syn på balkongen i morse.
Usch - vad negativ jag var i gårdagens inlägg.
Jag har verkligen ingen anledning att gnälla, jag borde skämmas.

Läste en artikel i morse om Stadsmissionen i Västerås
som nyligen har startat och har dagverksamhet för hemlösa.
Ronald Henriksson, som är ansvarig för verksamheten säger
att de flesta här ser inte fram mot julen.
Många har barn som de inte träffar så ofta.
Julen är förenad med sorg och smärta.Förutom att det är kallt ute
ska man jobba med sina känslor också, säger han.
Till Stadsmissionen kommer människor som inte har någon
fast punkt i tillvaron. Men betala för kaffe och smörgås måste man göra.
En av tankarna bakom Stadsmissionen är att få alla att förstå
att man måste göra rätt för sig. I vårt samhälle har människor
lön, pension eller försörjningstöd och man måste lära sig att prioritera.
Ronald Henriksson säger att vi kan inte förbättra världen,
utan vi fokuserar på Västerås. Bland annat kommer vi
att satsa mycket på ungdomar i riskzonen.

På julafton behöver ingen betala. Då ordnas gröt och skinksmörgås,
kaffe, godis och frukt.
Julklappar delas också ut.. I år har några elever från
Rudbeckianska gymnasiet samlat in kläder o.d. som lämpar sig till julklappar.
Västeråsarna verkar vara givmilda vid insamlingar av olika slag
till Stadsmissionen. Många tycker att det känns bra att hjälpa
människor här i Västerås.
Jag har i många år varit engagerad i Röda Korset och
sitter på kansliet ca 3 tim i veckan. Vi kommer också i kontakt med
människor som behöver hjälp, men vi arbetar inte så som
Stadsmissionen. Vi har en mötesplats där ensamma människor kan
träffas och umgås. Kaffe och bulle kostar 10 kronor och det finns
personal att prata med om man så önskar.
Mötesplatsen är välbesökt, så behovet finns.

Jag önskar av hela mitt hjärta att ingen människa ska
sitta ensam under julhelgen .



11 kommentarer:

  1. Alla sådana projekt är verkligen lovvärda. Håller med om att ingen borde behöva vara ensam någonsin, speciellt inte över jul.

    SvaraRadera
  2. Det är beundransvärt med alla som ställer upp och jobbar för dom som har det svårt.

    Även jag är jultrött, fast jag inte gjort just nånting inför julen!

    SvaraRadera
  3. Ibland har jag tänkt tanken att öppna mitt hem bara för dom som har det svårt, dela ut alla korvar istället för att mosa i oss dom själva...men tanken har blivit bara en tanke. Vilket fint inlägg du skrivit idag...och du det gör inget om man gnäller ibland;))

    SvaraRadera
  4. Hej i natten.
    Jo jag kan förstå att man kan bli trött på julen.
    Det är jag med.
    På den kommersiella julen....
    På allt man MÅSTE köpa för att fira jul.
    På alla MÅSTEN inför julen.
    Att man MÅSte städa huset från golv till tak.
    Man MÅSTE ha ett julbord som räcker till 100 pers fast man bara är fyra på julafton.
    Att man MÅSTE köpa alla dessa dyra och många gånger onödiga julklappar.

    Jag vill fira min jul med mannen i mitt liv. Med styvsonen som kommer den 19.
    En vännina från Sykkylven sitter på buss i 12 timmar för att jag inte ville hon skulle vara ensam i julen. Vi ska äta lite gott, kanske någon julklapp och så bara mysa och må bra.
    Så vill jag att min jul ska bli.

    När vi bodde i Västerås,(maken är därifrån) så var vi nere på stadsmissionen en kort stund på julafton med vår granntant. Det var en upplevelse ska jag säga.
    Att få vara där en stund och se alla dessa människor som kom dit, gjorde att man började fundera över vårt samhälle. Där ingen tycks ha tid för någon annan än sig själv...
    Det skrämmer det.

    Jag hoppas iallafall att du får tid att njuta av julen när den kommer om några dagar...
    Att få sitta ner och andas lite en stund.
    Det behöver vi alla.

    Kramen i natten från mig.
    Synnöve.

    SvaraRadera
  5. Många gamla sitter ensamma, även om de har många barn..

    SvaraRadera
  6. på julen MÅSTE man ingenting ;)

    SvaraRadera
  7. Hallå o tack för senast, nu har vi mumsa i oss allt godis o hängt upp allt pynt så nu saknar jag bara din recension av Per Holmers "Svindel" nu när jag har "stulit" dina bilder att ha till inlägget.

    Ha en trevlig helg o hälsa släkten!

    <;D

    SvaraRadera
  8. Jag har ett förslag. Tänk om folk kunde ta kontakt med närmaste flyktingförläggning och bjuda hen en eller två flyktingar till Jul. Vi brukade ha den traditionen i min egen familj och det var alltid lyckat. Några extra sm julklappar, inget speciellt, men det uppskattades oerhört mycket. En jul när jag inte orkade med några extra gäster så grät min älste son på kvällen, då sju år och han sa: Det var ingen riktig jul, vi hade inga gäster.

    SvaraRadera
  9. Det är väl klart man får man gnälla! Det behöver man då och då för att komma vidare tror jag.
    Jag gillar iofs julen men det är så mycket ståhej jag känner att jag kan vara utan. Att ingen ska behöva vara ensam på julen, det önskar jag också!
    Varm kram!

    SvaraRadera
  10. Ja det är tur att det finns stadsmission och Röda korset. tyvärr tror jag ändå att många människor sitter ensamma i jul....

    SvaraRadera
  11. Jag önskar också att alla som är ensamma ska slippa det. Bra att sådana som Stadsmissionen finns.

    SvaraRadera