onsdag 9 mars 2011

En hjärtesak!



Varje dag dör 50 kvinnor i Sverige av hjärt-/kärlsjukdomar. Det är en oacceptabel hög siffra och det måste tillföras mer resurser till den viktiga forskningen. Kvinnorna själva måste också börja ta olika varningssignaler på allvar. Symptom på hjärtinfarkt såsom ihållande tryck över bröstet heller bröstsmärtor innebär att vård krävs omgående. Kvinnor kan ha andra symptom än män och väntar i snitt en timme längre med att åka till akuten. Detta faktum skördar många kvinnoliv årligen.
Dessutom är många läkare okunniga om kvinnors hjärtproblem och ordinerar inte den behandling som behövs.

Kvinnor får rätt behandling på Västerås Centrallasarett.
Detta sade Ingemar Lönnberg, klinikchef på hjärtintensiven, och som höll ett intressent föredag för oss cirka 250 kvinnor som tagit oss till Västerås Högskola.

Vad är Woman in Red?

Woman in Red är en viktig kampanj som stödjer frågan om kvinnohjärtan och forskning. en pin, en röd sko, säljs till förmån för forskning på kvinnohjärtat. Det enklast sättet att bidra är att köpa nålen. Den kostar 30 kronor.
För 11år sedan bildades 1,6 miljonersklubben med mottot" Hälsa och livskvalitet för kvinnor."
Det är klubben som står bakom Woman in Red.
Det är mer än 10 gånger vanligare att kvinnor dör i hjärtinfarkt än bröstcancer.

Det var en mycket trevlig kväll igår. Efter föredraget om hjärtsjukdomar berättade Elizabeth Gummesson mycket medryckande. "Från prestationsprinsessa till livsnjutardrottning".
Är du ständigt rädd för att misslyckas eller att omgivningen ska upptäcka dina svagheter?
Tror du att du skulle vara lyckligare om du jobbade effektivare, hade ett perfekt hem och en vacker och vältränad kropp.
Elizabeth har själv suttit fast i perfektionsfällan om vilket hon berättade medryckande och med mycket humor.
.Jag tror att vi var många som kände igen oss i hennes berättande.
""Good enough" heter hennes bok. Jag ska låna den på "bibblan". Boken såldes så klart
efter föredraget, men det finns så mycket att läsa och jag kan inte köpa allt.
Kvällen avslutades med sång av Harmony Show Chorus.
Härliga tjejer att lyssna på. Tjejerna uppträdde även som mannekänger.
Vårens mode visade de. Det var trevligt att se kläderna på "normala" människor.
Den här boken kunde jag inte låta bli att köpa. Dels stödjer jag
1,6 miljonerklubben och jag gillar "kluriga klokord"

ETT KLOKORD!
Jag har verkligen ingen lust att vara yngre,
för det har jag varit,
det känns mer spännande att bli äldre
eftersom jag inte varit det.
                 /Anita Ekman/

12 kommentarer:

  1. Den där skon måste jag ordna så att nån i Sverige kan köpa åt mig!

    SvaraRadera
  2. Vad duktig du är som kommer dig iväg på såna där intressanta föreläsningar. Det är egentligen konstigt att hjärtproblem hos kvinnor inte är mer uppmärksammat än det är. Tanker man hjärtinfarkt tänker man man. Likadant på film, det är alltid en man som tar sig för bröstet och segnar ner dramatiskt.

    SvaraRadera
  3. Vilken intressant kväll du verkat varit på. Klokordet var som vanligt bra.....:-)

    SvaraRadera
  4. Ditt klokord var väldans bra!
    Tycker jag varit duktig som gått med i den lokala Stroke föreningen. Ett litet steg och samtidigt ett stort. Känner mej helt "normal" men har sviter jag troligen får dras med.

    SvaraRadera
  5. Ett mycket tänkvärt "kloka ord"!

    SvaraRadera
  6. Underbara klokord!
    Klart jag stöder 1,6 miljoner klubben. Jag har nålen som är en röd klänning....

    SvaraRadera
  7. Mycket klokskap! Undrar hur det kommer sig att kvinnor får rätt behandling i Västerås? Kvinnliga chefer?
    Den där boken Good Enough verkar intressant! Ska lägga den på minnet...

    SvaraRadera
  8. Nu vaknade man upp så här på morgonkvisten...mycket klokt skrivet som man får att klura på under dagen. Det där med hjärt/kärlsjukdomar och kvinnor hade jag lite koll på, en nära vän drabbades och det var inte de vanliga symtomen som man kunde förvänta sig. Ibland behöver vi verkligen stanna upp och tänka efter vad det är vi hålls med, vi kvinnor skapar ofta så många måsten omkring oss när vi är "lediga".
    Tack för besöket på min blogg, och tack var det så hittade jag en intressant blogg också!! Hit återkommer jag gärna!!
    Ha en bra dag!!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Nu i dagarna är det tre år sedan jag drabbades av bröstsmärtor och uppmanades ta direkt kontakt med akuten. Det är första gången jag har varit inlagd på sjukhus i hela mitt liv (undantagandes BB) och jag måste säga att så väl omhändertagen som jag blev, hade jag aldrig kunnat tänka mig. Ingenting lämnades åt slumpen, fast mina symtom inte var direkt typiska för hjärtinfarkt. De noggranna undersökningarna motiverades just med att kvinnor har mer diffusa symtom, som måste tas på allvar. Det var ingen infarkt och jag känner mig trygg numera om jag skulle få ont igen. Jag skulle inte dra mig för att ta kontakt om det behövdes.

    SvaraRadera
  10. Verkar varit en intressant föreläsning.Skulle gärna själv ha fått lyssna.
    Det "klokordet" var verkligen bra.
    Ha en skön helg
    Kram Birgit

    SvaraRadera
  11. Intressant inlägg om ett jätteviktigt ämne. Dessutom var det ju andra trevliga saker också. Jag hade köpt en nål i form av en klänning för några år sedan från 1,6 milj-klubben för att stödja forskningen. Har inte lyckats få tag på ngn ny efter det att jag tappade den.
    Ha en skön helg!
    kram

    SvaraRadera
  12. Klokord. Du skriver så bra.
    Ha en fortsatt trevlig helg.
    KramenOM. Cecilia

    SvaraRadera