tisdag 6 december 2011

En vanlig tisdag!

I dag har det varit en sådan där "riktigt bra dag". De flesta dagar bara sveper förbi och helt plötsligt är det dags för rapport. Så här har min tisdag varit - - -
I morse när jag  tittade ut var marken vit - bara ett tunt lager men det lyste upp. Jag vaknar nästan alltid av att vattenkokaren låter och då vet jag att frukosten är snart serverad.
Idag var det vattengympa, det är ljuvligt att gå ner i det varma vattnet och sätta igång med programmet.
Sen var det dags att gå till fottjejen och bli plågad. Om ni haft nageltrång så vet ni, skönt när stortånaglarna inte gör ont längre.
Jag tittade in på Röda Korset och tog 8 lotter. Mitt bidrag till julinsamlingen. Jag brukar inte vinna något
men det här vann jag. Bäst var den virkade filten som jag tänker
ge bort.
Äntligen kom jag mig för att baka lussekatter. Undrar hur många 
lussekatter det visats i bloggarna. 
Mitt i brödbaket ringde ett av mina barnbarn och frågade om hon
kunde komma  en timme. Hon hade håltimme och hade ingen lust
att fika med kompisarna och det gjorde gott i farmor-hjärtat att få
besök. Hon är så lik sin pappa, det är som om han tittar på mig
 lite ont gör det att han inte finns längre. Det är 4 år sedan han hastigt dog.
Jag har fotat mina blommor. Amaryllis är min favoritblomma så här till julen.
Den här har en annorlunda röd färg.
Orkidén -  modell mindre - fick jag av mina vänner i Röda Korset som
tack för en lunch jag bjöd på i förra veckan. 
Jag älskar att tända ljus både inne
och ute.
Det har varit en vacker dag idag med blå himmel och lite sol.
Det här fotot är taget från vår balkong och i bakgrunden är det vårt
högsta hus som i folkmun heter Skrapan.

Innan jag satte mig vid datorn tittade jag på Sommarpratarna.
Idag tyckte jag det var så där, ungefär som när man varit borta och
  kommer hem och undrar  vad  pratade vi egentligen om. Men
programmet har varit mycket sevärt och det fortsätter väl någon
gång till. Ett program som jag sett varje lördag är
"Så mycket bättre" på fyran. Där har man verkligen fått lära känna
artisterna lite mera på det personliga planet
Ja. det här var lite allmänt pladder på tisdagskvällen.
Ha det bra alla bloggvänner - underbart att ni  finns därute i rymden.

12 kommentarer:

  1. Vilken ovanlig och vacker färg på amaryllisen. Det är den finaste julblomman av alla. Jag var inte heller så imponerad av Sommarpratarna idag. Det har varit betydligt bättre tidigare. Ha det bra

    SvaraRadera
  2. Vilken fantastiskt djup röd färg på amaryllisen. Jag såg också på Sommarpratarna och fick en aha-upplevelse när jag hörde på Katarina J. Jag visste ju den historien sedan tidigare men har inte tänkt på den så mycket ändå. Men det var som om hon beskrev min syster. Som fortfarande efter alla dessa år försöker hålla masken fast hon vet att vi alla vet det hon försöker dölja. Det gör ont. Jag har ju en så fin syster som är värd mycket bättre än att leva så. Jag trodde hon skulle flytta när barnen flög ur boet. Nej då, då skaffade hon en hund istället för hon trodde att mannen skulle komma sig för att gå ut och gå.

    Härligt med barnbarnet som föredrar farmor framför kompisarna....:-) Här bakas det inga lussebullar. Lite matbröd bara, annars syr jag fortfarande. Men in nästa vecka ska jag ta itu med julen. Då är allt färdigsytt för i år....:-) Kram

    SvaraRadera
  3. En fin dag! Vattengympa och fotvård - och så julbak och barnbarnsbesök på det - härligt!

    Under mina perioder som lyxhustru unnar jag mig en lång skön promenad varje dag. Lapa dagsljus och syre - med kameran i fickan förstås. Min bonus!

    Ha det gott

    SvaraRadera
  4. Vilken tur du hade på lotteriet! Och fina vinster var det minsann.
    Jag har äntligen kommit mig för att köpa saffran så rätt som det är kanske baklusten kommer över mig. Det gäller väl att sätta igång snart innan det blir panik med allt som ska göras.

    Jag har köpt en amaryllis som har en knopp som slår ut om några dagar, det ska bli spännande och se om den har samma djupröda färg som din. Sen har jag en lök som är några år gammal och helst blommar utomhus. Den står i ett glas med
    rötterna i vatten. Jag får se om den utvecklas mer än de två bladspetsarna som sticker fram, den kanske har gjort sitt.

    Jag såg faktiskt också "Sommarpratarna" och greps nog mest av Vickys barndomsberättelse. Hur som, så var det fem personer som lyckat här i livet trots motgångar på vägen. Jag älskar Mark och hans berättelser från sin barndom och tyckte att historien om mormor som låtsades vara död när något skrämde henne, var rörande och rolig.

    SvaraRadera
  5. Vilket fint inlägg du skrivit och så fina bilder till. Kände riktig julstämning när jag läste. Visst är det ljuvligt med barnbarn. Do kryddar livet på ett sätt som man aldrig trodde var möjligt
    Kram

    SvaraRadera
  6. Först måste jag bara säga (eller skriva...) att dina rader på min blogg gjorde mej väldigt varm i hjärtat, TACK. Å visst, det klarnar mer och mer i hjärnkontoret, vid min ålder får det ta lite tid...sen är det nog så att jag har rätt stora krav på mej själv, allt ska bli rätt från början, så det gäller ju även på jobbet. Stort ansvar med mediciner som inte bara får bli fel.
    Jaha, den där cyklamen ville ha vatten på fatet, där har vi nog felet...jag dränkte den likadant som azalean...ja, ja...blomsterhandlarn ska väl också leva, får bli en ny till jul. Men vilka fina amaryllis du har, å vilken annorlunda färg på den sista!! Såg också någonstans att de hade miniorkidéer, de var otroligt söta.
    Sen gör det mej ont att läsa att du mist en son, att säga att jag förstår hur det känns skulle vara att ljuga, det kan man aldrig sätta sej in i. Men jag kan ärligt säga att det är min största fasa, barn och barnbarn är ju det käraste man har.
    Ha nu ett bra slut på den här veckan!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Några rader i sena kvällen. Blev frestad av dina fina lussekatter. Själv har jag inte bakat några ännu, men saffranet står och väntar.
    Så roligt att du tycker om musiken i min blogg. Bytte ut lite låtar idag, men blev inte helt nöjd.
    Önskar dig en fin morgondag och god natt!

    SvaraRadera
  8. Vilken vacker färg på den röda hyacinten! Det är en glädje att kunna njuta av de häör fina blommorna nu, orkidéen också. Jag har en blommande och en med knoppar. Saffransbullarna ser perfekta ut, jag har intelagt in några på min blogg, däremot en stor saffransdeg till kyrkans basar. Efter den för 2 veckor sen har jag haft en besvärlig virus som nu övergått i bihåleinflammation och den har sänkt mig så gott som. Är därför på väg till VC för att få hjälp. även om jag inte har så mycket julstök, mina döttrar gör det mesta i år. Jag ska bara lägga in sill och göra Janssons.
    Det är så roligt att se dina bilder från Vkästerås. Ha en skön dag och ta det lugnt med stökandet.
    kram

    SvaraRadera
  9. Ett så härligt blogginlägg! Din förmåga att beskriva vardagen som ett underverk och med så fina bilder är helt betagande! Kram på dig och tack för din senaste kommentar i min blogg!
    Vendla/www.skogsviola.blogspot.com

    SvaraRadera
  10. Vill också bli en sådan far-/mormor som barnbarnen vill ringa till för att umgås lite :)

    SvaraRadera
  11. En så ovanlig röd färg, fint!
    Härligt med barnbarn.

    margareta

    SvaraRadera