söndag 4 december 2011

FOTOTRISS - PÅ TEMAT RÖD!

Veckans FOTOTRISS har temat RÖD. Det första jag kom att
tänka på var barnvisan som vi sjöng när jag var barn.
Röd röd röd är mössan  på mitt huvud.
Röd röd röd är tröjan jag bär.

Allt som är rött tycker jag är vackert

för min lille vän är JULTOMTEN!

I visan sjunger man om alla färgerna. Jag kommer ihåg att
gul -min lille vän är kycklingen och
svart- min lille vän är sotaren och
blå - min lille vän är sjömannen, 
de andra färgerna minns jag inte.


Om man länkar till  Coolstuff är man med att tävla om
presentkort.. Jag tycker att ni som är med i Fototriss är
så duktiga och påhittiga. Kul att se vilket tema på rött vinner.

28 kommentarer:

  1. Vilken söt liten visa - den känner jag inte till....tröjan/koftan verkar varm och skön. Bra att ha när det blir ruskväder - liksom mössan på sin knopp ;-))

    SvaraRadera
  2. Påhittigt! Men visan känner jag inte igen. Kanske din tur att vinna den här gång? Jag håller tummarna för dig!

    Kramis!

    SvaraRadera
  3. Det var en lite annan vinkel på trissen som jag gillar! Det finns ju verkligen en röd (!) tråd genom hela serien.

    Jag har kollat efter dig de senaste trissarna utan att se dig, har jag varit slarvig?

    SvaraRadera
  4. Den visan hade jag inte sjungit på länge :-) Men det gick inte att läsa visans text utan att sjunga :-)
    Tack för minnen :-)
    Fin trissat!

    SvaraRadera
  5. Bra och genomtänkt triss! Fina bilder och intressant text. Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  6. Absolut inget fel på tomtar!! Snyggt trissat!!

    SvaraRadera
  7. Det var en rolig och fin triss som också fick mig att minnas dev gamla visan jag sjöng som barn! Jättebra, Viola!

    SvaraRadera
  8. Jag kom på en vers till:
    Grå-brun-grön är mössan på hans huvud,
    grå-brun-grön är dräkten som han bär
    allt som är grå-brun-grönt tycker jag är vackert
    för min lilla vän är militär

    Färgglada hälsningar från
    Vendla/Skogsviola

    SvaraRadera
  9. Rött passar bra en sån här kulen dag som vi har här - usch och fy!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  10. Den visan känner jag igen sen mina barn var små. Du hade verkligen illustrerat den bra. Kram

    SvaraRadera
  11. härlig triss, rött skall det vara denna månaden. Ang tulpaner, de passar till våren men de finns redan nu att köpa :)

    SvaraRadera
  12. Så kul du bjuder på dig själv i röda kläder.. riktigt fyndigt när vi denna vecka går in för rött :) Ha de bäst..

    SvaraRadera
  13. Härlig triss! Nästan en dubbel om man tittar noga. Som barn sjöng jag nog inga färgsånger, men jag minns realskolans: "Grün, grün, grün sindt alle meine kleider..."

    SvaraRadera
  14. Fin triss och en trevlig vers. Den vet jag mig inte ha hört förut.
    Rött är en fin färg och den passar faktiskt oss lite äldre väldigt bra.

    Kram och trevlig andra advent!

    SvaraRadera
  15. Julstämning! Synd att vi inte kan höra dig sjunga.

    SvaraRadera
  16. Så röd och fin triss! Fin är du allt i den röda mössan! Tror också att jag skymtar röda naglar?
    Jätte bra! Visan var för mig helt obekant?????
    Ha det nu riktigt gott!
    Kram och vink från mig.

    SvaraRadera
  17. Jag måste säga att jag gillar verkligen ditt sätt att se på dig själv och världen runt omkring. det här blev en riktigt rolig och annorlunda fototriss
    kram på dig

    SvaraRadera
  18. Härlig och mycket personlig blandning av rött.

    SvaraRadera
  19. Visan är okänd för mig. Skön utstyrsel och julstämning i din röda triss.

    SvaraRadera
  20. Visst finns den visan i minnet....!
    Fina, juliga bilder!

    SvaraRadera
  21. Röd och trevlig triss, visan är ny för mig...

    SvaraRadera
  22. Den där visan går min yngsta dotter och sjunger hela hela hela tiden :)

    Fina bilder.

    SvaraRadera
  23. ...och vitt var väl bagaren vill jag minnas :). Rolig röd triss!

    SvaraRadera
  24. För mig är rött inte bara en julfärg. Jag sätter gärna på mig en röd tröja eller jacka, men jag har inte testat med rött som underdel ännu. På ungdomar kan det vara snyggt med röda byxor.
    Ha det gott och kram!

    SvaraRadera
  25. Precis min tanke, man får uinte börja för tidigt med julmusiken, den kommer att spelas en hel del längre fram. Idag har vi hela Borås täckt med snö, får se hur länge den får ligga kvar. Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  26. Hej
    Du och många andra har fototeman....urkul ju. Tydligen är rött det senaste temat......

    SvaraRadera
  27. Vilken fin triss! Man fick riktiga julkänlsor!

    SvaraRadera