söndag 2 november 2014

Lockpriser!

Nu har jag något att att
berätta. Många har nog
läst den här annonsen.
Den ser lockande ut.
2.490 kronor för en
8 dagars tur. Det låter
otroligt, sa jag till herrn.
Jag har haft en önskan att
besöka Efesos,en av de
största arkeologiska
platserna i världen och en
av antikens bäst bevarade
städer. Här ligger också
Artermistemplet ett av världens sju underverk.
Jag ville också se den vita kalkstenen, som bildas av kalkrikt vatten som strömmar upp från underjorden. Platsen finns upptagen på UNESCOS
världsarvslista.
Men vad ingick nu i priset? Vi började läsa det finstilta.
Flygplatsavgift tillkommer = 698 kronor per person.
Bokningsavgift        "           =   75     --"--
Säsongtillägg           "           =  294    --"--  Slutsumma 3.557. Men varför skriver
man inte denna summa vilken är obligatorisk för alla. Frukost ingick och ville
 man ha middag kostade det 890 kr/pers.
Sen är det här med 8 dagar. Dag 1 satt vi på flygplanet och var på hotellet kl 12
på natten. Dag 8 gick bussen klockan 11 på f.m. Ja, man kan räkna på olika sätt.
4.347 kronor kostade resan och det var den värd. Jag blir bara så trött på dessa
lockpriser.
Jag återkommer med foto och reseupplevelser.


10 kommentarer:

  1. Ja, det är nästan alltid en överraskning vart slutpriset hamnar...Man får vara beredd på det mesta. Men blev resan till belåtenhet kan det vara värt det, men ärligare annonser vore att föredra!! Ser fram emot bilder!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Det finstilta kan ibland göra både resor och annat betydligt dyrare. Trist att luras så, för alla kanske inte orkar ta sig genom hela texten, och speciellt om den är så liten att man måste ha förstoringsglas. Kram

    SvaraRadera
  3. Ojdå reste ni på denna resa, låter spännande, den hade jag också velar vara med på. Men det kommer väl flera lockelser.
    Vi har sett något liknande men då kostade resan bara ca 900 kr.
    Ja 900 kr för en rundresa på 8 dagar med helpension.
    men vi har aldrig kollat upp sanningshalten i detta.
    Det ska bli trevligt att få läsa om den resan.

    Må väl/ Eva

    SvaraRadera
  4. Varför resa med en sådan arrangör? Det finns ju seriösare charterbolag att åka med. Där får man ju reda på vad det kostar med en gång.

    Vi reste till Alanya 1999, men när vi skulle på utflykter följde vi inte med resbolagets utflykter, utan köpte så att säga på "stan". Det vill säga på stranden den här gången. Vi köpte bland andra en tvådagars utflykt till Pamukkale, där de vita kalkavlagringarna finns. Det blev rejält billigare på det viset och inkvartering och sånt ingick också. Sen har vi lärt oss att inte ta charterbolagens utflykter utan köpa på plats.

    Sv: Det är ju inte så ofta vi "turar" nu för tiden. Man börjar bli kvällstrött av fester på stan och liknande. Det är ju annars inte många vad som menas med att tura.

    Kram/Gilla

    SvaraRadera
  5. Sv; Jag har faktiskt inte varit i Berlin sen dess. Min man är ju död nu sen många år och jag har en sambo, som jag inte ens skulle kunna tänka mej att fråga om vi skulle resa dit. Hellre då Paris eller London om vi skulle välja en stad han inte har varit i. Barcelona har vi varit i tillsammans och det skulle nog inte vara helt svårt att lura honom dit igen.

    Kram/Gilla

    SvaraRadera
  6. Vi fick erbjudande om en ännu billigare resa till Turkiet. Vågade inte boka den först, men när våra goda vänner tog den turen och var mycket nöjda, så har vi vågat boka den i mars. Resan är subventionerad av turkiska staten och de har varit mycket klara över vilka tillägg, som kommer, bl.a. beroende vilken avgång vi har tagit och extra försäkring. Lycka till på er resa.

    SvaraRadera
  7. Så där är det ju alltid och om man som jag är ensam tillkommer extra tillägg för det, så det som ser hur billigt ut som helst blir riktigt dyrt innan alla tillägga är inräknade.
    Vi var i Turkiet för några år sedan och det var en jättefin resa det med även om vi bodde i Antalya större delen av tiden och bara åkte på en tvådagarsresa till Pamukkale.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  8. Ja, det är lätt att man dras med och inte tänker på att det kanske är något mer som ska räknas med.
    Hoppas allt är bra med dig och må så gott!
    Kram

    SvaraRadera
  9. jag fick en gratisresa i sommar, om jag minns rätt.

    SvaraRadera
  10. Hej, Viola! En resebyrå som säljer allt, letar fram det bästa priset. Oavsett, så hoppas jag att resan blir bra och så otroligt intressanta platser ni ska se.
    Må gott! /Agneta

    SvaraRadera