torsdag 29 juli 2010

Citroner är sura!



I dag är det en riktig sur-dag. Sur som citronerna som jag fotade hemma hos min son. Det är surt ute också - regntunga moln och 18 grader. När jag är på dåligt humör passar jag på att göra sådant som är tråkigt. När det ändå inte går att skaka av sig surheten ta itu med surkartarna.

Jag har tagit bort fläckar på min fina damastduk - bärfläckar är hopplösa, det blev Remol. Det luktar F-n, men fläckana är borta.





Jag har ett trådställ i förrådet som jag egentligen inte vet vad det innehåller. Allt som jag inte (för ögonblicket) vill se hamnar här. Nu ska jag ta itu och sortera.


Inget roligt men jag blir kanske glad när det är gjort.


Som belöning skall jag äta mina sura körsbär. Jag köpte dem på torget igår för surt förvarvade slantar 30 kronor för en liten ask.

Tröstar mig med att en chokladkaka är lika dyr och jag gillar de här syrliga bären. Mormor hade ett träd med sura klarbär. Där satt jag och min morbror och åt, vi fick klättra högre för varje dag för att få tag på bären. En dag gick en gren av och morbror (vi var båda 10 år) föll och slog sig. Mormor kom ut och skakade mig och tyckte jag skulle ha förstånd att inte klättra så högt. Morbror blev omplåstrad och jag fick gå in i kammaren. Redan då var världen orättvis.

Nu har jag nästan suddat ut min sura min. Hoppas Spader också är mindre sur. Där var det visst mat som fattades.

En som är på gott humör idag är Peter. Han har en trevlig och läsvärd blogg - tycker bäst om honom när han inte är arg - visserligen befogat ibland - men han har uttryck som ibland är lite för målande. Han vet om vad jag tycker så det är inget baktal. Peters blogg är bra och så tycker jag det är trevligt med en kille som bloggar - om allt och inget.

Nu ska jag äta lunch, tomatsoppa. Herrn ogillar den rätten, han får äta på golfklubben. Tävlingen idag sponsras av en guldsmedsaffär och som har fina priser. Jag håller båda tummarna, jag kanske kan få del i det hela. Något ska man väl ha som golfänka hela veckan.

Ett litet ord på vägen skrivit av någon som heter Radowitz:

Alltid glad är rätt förfärligt - alltid ledsen är besvärligt - alltid lycklig är bedrägligt - blanda allt så blir det drägligt.

5 kommentarer:

  1. Man måste blanda för att bli lycklig och nej, jag är inte heller sur längre! Håller tummarna för att herrn har grävt guld idag! Synd att vi inte får se er i Örebro, men nästa år kanske? Stora kramen från Järvastaden!

    SvaraRadera
  2. Vet inte om det är en tröst att jag inte är den enda som är på dåligt humör idag. Jag är nog väldigt påverkad av väder. Just nu känner jag även ett visst koffeinbehov, har ännu inte druckit min "klockan-tre-kopp-kaffe".
    Kanske vädret och humöret blir bättre imorgon...både hos dig och mig...hoppas vi det!

    Men att alltid vara glad funkar inte.
    Kram Elle

    SvaraRadera
  3. jag lärde barnen att klättra i stället :)
    (alla fyra barnen bergsklättrar också)

    SvaraRadera
  4. Och citroner är också glada :-) Gult är en glad färg, men jag förstår vad du menar. Vad är Remol? Borde jag ta en titt hos Peter, är han "min grej"? Ha en bra kväll, kram!

    SvaraRadera
  5. Sura dagar vill jag vara för mig själv, inte sjutton kan jag göra något tråkigt då. Men sätter jag på en skiva med skön musik brukar jag bli glad igen.
    Ha det bra,

    SvaraRadera