torsdag 16 april 2009

Ska vi äta detta????


Den här boken skrev jag om den 5 mars.
Anledningen att jag återkommer är att jag såg Niklas mat på TV.
Niklas och Mats Eric Nilsson gick till en matvarubutik och tittade på
innehållsförteckningarna på bl. a. buljong.
Jag gick ut i köket och hämtade min - lättlöslig och enkel att dosera - buljong.
Innehåll: SALT, SMAKFÖRSTÄRKARE (mononatriumglutamat, dinatriumguanylat, dinatriuminosinat) JÄSTEXTRAKT, MALTODEXTRIN,
STÄRKELSE, VEGETABILISKT FETT, GRöNSAKER 1,2% (lök,morötter)
FÄRGÄMNE(150c),VEGETABILISK OLJA, KRYDDOR(bl.a.sellerifrö)PERSILJA, EMULGERINGSMEDEL
(E 471).
Jag har använt förstoringsglas och hoppas jag stavat rätt, om nu det har någon betydelse.
I TV-programmet kokade Niklas Ekstedt både grönsaks- fisk- och kycklingbuljong.
Inget svårt. Gå in på SVT.se.mat, där finns recepten.
och läs; DET OKÄNDA FUSKET MED MATEN PÅ DIN TALLRIK.
Jag kommer säkert att använda den färdigköpta buljongen, men det bjuder emot.
Jag ska prova göra egen.

4 kommentarer:

  1. Hej Grevinnan! Tittar in på din alltid fina och välskrivna blogg för att önska en trevlig Helg!
    Kram från Oumberlige Peter!
    PS: Har slutat med all glutamat sedanöver 1 år tillbaka och bara hemgjorda köttbullar utan tillsatser sedan 1 och halvt år!

    SvaraRadera
  2. Vi har också börjat tänka om när det gäller halvfabrikat, kanske mest beroende på att jag numera har tid som "friherrinna" att ägna mig åt matlagning från grunden så att säga. Jag har alltid några plastmuggar med färdig fond i frysen, märkta med tuschpenna så att jag vet vad innehållet är. Bara att spara gott spad efter tex kokt kyckling, oxkött eller liknande. Sedan reducerar jag så att den blir koncentrerad och därmed tar upp mindre plats i frysen. Visst blir man obehaglig till mods när man ser alla mystiska tillsatser som du nämnde.

    SvaraRadera
  3. Jag ger utmaningen till dig åxå
    kram kram/Bibban

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Jag har köpt boken men inte hunnit läsa den ännu.
    Fiskbuljong kokar jag själv, passar på när vi köper en hel lax och kokar alla ben och huvudet tillsammans med lite grönsaker och örter. Borde nog koka egen grönsaksbuljong också
    Ha en skön helg

    SvaraRadera