tisdag 14 april 2009

Veckans krukväxt


Min clivia, även kallad mönjelilja, blommar nu.
Jag fick den för 17 år sedan och den har blommat nästan varje år.
Två gånger har jag flyttat och det gillades inte, vilket resulterade i utebliven blomning. Jag har tagit loss två plantor från moderplantan. De är 2 år men har inte blommat än. De står i ett västerfönster och det lär vara bra.
Clivian är en bra krukväxt om man är dålig på att vattna.
Ett tips: Var varsam med vattningen när blomknoppen börjar synas.
När knoppen är ca 15 cm, då vattnar man växten oftare. Vet du att denna växt är giftig,
men det är rötterna som är giftiga, och de inbjuder inte direkt till förtäring.

1 kommentar:

  1. Men oj oj oj vilken vacker växt. Den är riktigt fin. Tänk att du har haft den så länge. Ha en bra kväll och kram. Själv ska jag iväg och spela bingo.

    SvaraRadera