söndag 10 maj 2009

SÖNDAGSMORGON.

Gomorron!

Idag vaknade jag tidigt, gjorde iordning min frukost, likadant som igår.
Har läst Svenskan i drygt en timme. För mig är det livskvalité att ha tid.
Vad har jag då läst, ett litet urval kommer här.
SPÅTANTER TAR HAND OM ORON.
Den krisande ekonomin har förvandlat många amerikaner till sökare och med det följer en ny sorts öppenhet, andlighet och - kan det tyckas - desperation.
Spåtanten ska rädda samtiden, eller i alla fall ge de oroliga hopp.
Tarotkort, kristallkulor och handläsning letar sig nu in i New Yorks gatubild och i populärkulturen.
MIN KOMMENTAR: Amerikaner är ett konstigt släkte.

VÅR RÖST I MOSKVA.
Intervjuv med Malena Ernman. Hon säger att hon fascinerats av melodifestivalen ända sedan Carola vann första gången. Annars föredrar hon opera, ser sig som en galen mezzosångerska - och ifrågasätter att operavälden har något att lära av popen.
- Hos oss finns inga genvägar, det hjälper inte att blondera håret eller ha sex med dirigenten. - Jag skulle bli bäst. På allt inom musik. Då drömde jag om att bli diregent - eller åtminstone medlem i radiokören. Jag ville också bli clown eller stuntman.
MIN KOMMENTAR: Man kan tycka illa om opera, men jag tror att många fått upp ögonen att den musikstilen är lika god som någon annan. Och jag gillar låten och Malena.

VAD ÄR KONST?
När Anna Odell spelade psyksjuk på Liljeholmsbron iscensatte hon årets KONSTHÄNDELSE, som satte skräck i en konstskola och fick politiker och allmänhet att fråga sig vad konst egentligen är. Anna säger att huvudsyftet var att öppna det som hon anser var oerhört slutet - psykiatrin. - De har makten och där kan man bli fråntagen sina rättigheter.
MIN KOMMENTAR:
Konst tycker jag inte det är, om än syftet var bra. På tisdag visas hennes vidioverk på årets elevutställning.

DRÖMMAR FRÅN SVUNNA TIDER.
Helt rätt i tiden känns Hallwylska museets utsällning - den lockar med plagg ur en av världens största samlingar couture. Det vi ser i den här utställningen är bara det allra bästa - modets Ferraris, sagt av Giorgio Forni, som är italiensk modesamlare.
MIN KOMMENTAR:
Många fina bilder i tidningen, det är en utställning som jag vill se. Det är ju bara 15 mil till Sthlm.

RESA TILL MAURITIUS- BILLIGARE ÄN NÅGONSIN!
Annons Travel Beyond AB:
Skandrani Resort & Spa fr. 27.535/person. All inclusive, så lås in plånboken och känn er fria att njuta. Bo 10, betala för 8 nätter. Du sparar 6.275/person.
MIN KOMMENTAR:
Behöver man låsa in plånboken? Den är väl tom. Och de som har råd med en sådan här resa- behöver de spara?

Ha det så bra idag. nu går jag ut i solskenet.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Kul att du tittade in till mej så att jag hittade dej.

    Du skall vara hjärtligt välkommen till bloggvärlden, även om du har hållit på några månader nu, så har jag ju inte träffat på dej.

    Jag gillar ditt referat från tidningen och dina kommentarer förgyllde det extra.

    Jag har även tittat runt lite i din blogg och finner den mycket intressant.

    Själv har jag in alles 4 bloggar, men främst så figurerar jag i två, Tillbaka i Göteborg, där jag visar mina bilder och skriver lite kort om bilderna, sen i bloggen, Solvarma Foton där deltar jag i diverse fotoutmaningr.

    Må så gott, önskar Irene

    SvaraRadera
  2. Hej raraste Viola. Jag tror att man inte ska skriva allt för långa blogginlägg annat än i undantagsfall. En återkommande referens till tidningen om söndagsmornarna tror jag är bra, funkar också om det skulle "råka" uppstå bloggtorka vilket det gör ibland!!! Jag tycker inte att dagens inläg var för långt utan bra!!

    Själv har jag kommit in i vänteläge igen -nu väntar jag tills nästa helg då Esset ska spela SM-lag final i Bridge. Han "råkar" ju vara regerande mästare. Jag är väldigt stolt över honom som du säkert förstår! KRAM så länge!!

    SvaraRadera