måndag 11 maj 2009

SHOPPING I SOUSSE.







I Tunisien kan man köpa lädervaror billigt - OM MAN KAN KONSTEN ATT PRUTA.
Jag är dålig på det, tycker nästan det är förargligt. Enligt expertisen skall man bjuda under halva priset, sen är det ett bollande fram och tillbaka. Man ska ha bestämt sig för vilket pris man vill ge. Får man inte det så går man, försäljaren följer efter, och för det mesta ger han med sig. Båda blir nöjda, jag har fått en sak, till ett pris, som jag tycker den är värd och förhoppningsvis har försäljaren gjort en bra affär.
Jag ville ha en kort skinnjacka. Så här gick det till:
Gick innanför ståndet - vilken storlek - 42 tack. Fattades 2 dm över bysten, nästa storlek fattas nu bara 1 dem. Försäljaren vände sig till herrn, tog sig för bröstet och baken och sa: du få många kameler" och pekade på mig. Så många kameler finns inte, svarade herrn. Det var ju gulligt sagt. Efter ha provat några jackor till, ville jag gå. Försäljaren tog mig stadigt i handen, drog mig två stånd längre bort och in i en lika dan affär, som troligvis ägdes av hans kompis. Hållande mig i ett stadigt grepp, tittade han på kompisen och sen på mig, tog sig för bröstet och baken och sa:
Mormor kosta många kameler, äta mycket cous-cous, du måste finna fina jacka till henne. Med andra ord:
Den här äldre damen, med stor byst och stor rumpa och rund om magen, har du någon jacka till henne.
Det var så dråpligt och vi skrattade hejdlöst. Efter att ha provat några jackor till insåg jag att dessa plagg passade inte min figur.
Dagens inköp blev väskan och schalen på bilden. Kopior förståss, men jättesnygga.
Väskorna under är från nätkatalogen som Pradva har. Priserna var 1200 - 1500 euro.
Min kostade cirka 300 kronor, efter 50 % prutning. schalen köpte vi i varuhuset (bilden överst) och där var ingen prutning- oj, vad skönt.

9 kommentarer:

  1. hahaha va kul men väskorna var ju fina i alla fall...kameler ja..hehehe
    Kram och godnatt Bibban

    SvaraRadera
  2. Oj, nu är du visst lika fast i bloggträsket som jag (ler) visst är det kul! Fast idag styr jag upp mig själv och berättar om Jernsaxen idén på Oumberligabloggen, det är det som egentligen är min huvudsakliga idé med bloggandet.
    www.jernsaxen.blogspot.com är verkligen bara i sin linda, det lovar jag.
    Du frågade mig om jag tyckte dina inlägg var för långa, inte alls, inget kan bli för långt. Det är bara människor med emitionell störning som klagar på andra när de skriver eller pratar mycket. Med det vill jag ha sagt att det inte är något som helst fel att skriva kort eller vara fåordig, men då ska man hålla käft och inte klaga på såda underbara människor som du och jag Viola! Det är ju helt klart att det är bristen på kommunikation som ställer till elände i världen! Nej, skriv på du långt och mycket!
    Kram i från Oumberlige Peter!

    SvaraRadera
  3. Hej Polargrevinnan! Tack för kommentaren inne hos jernsaxen bloggen, intressant och trevligt. Hoppas de kommer med något revoltionerande på förläsningen. Nu ska du vara rädd om din nacke och inte blogga mer idag!
    Hoppas du får en skön eftermiddag och intressant kväll!
    Kram ifrån Peter!

    SvaraRadera
  4. Hihii, kul med kamelerna,de tror man kan byta alla kjoltyg mot kameler. Snygga väskor var det i alla fall. Ha nu skön vecka. Kram Britt

    SvaraRadera
  5. Hahaha vilket roligt inlägg jag skrattar ännu.

    SvaraRadera
  6. Många kameler blir det!

    Jag är också tvärdålig på att pruta och känner mig olustig... Snygga grejer var det i alla fall -härligt att känna sig nöjd!

    SvaraRadera
  7. Hihi... som det kan bli. Kul! Fick mig ett gott skratt.
    Pruta hör inte till min starka sida men kan man det så gör man nog massor av fynd.
    Snygg väska och mysiga bilder.
    Ha det gott och en fortsatt underbar vecka!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Hej!

    Det låter som det är kul i Tunisien :)

    Kul att du berättar om sånt här, jag har aldrig varit där.

    Nä du än sussar jag inte, men jag är på god väg nu klockan 1:11.

    Så det blir kanske jag som får säja Go Morron till dej.

    Må gott, önskar Irene

    SvaraRadera
  9. hej..detta var en kul historia,,nej jag är usel på att pruta tycker det är pinsamt men det gör inte min sambo så det är ju tur..Det är skönt att man i vissa länder fortfarande är värd en massa kameler om man är lite rund;) Kanske skall åka dit ha ha..Kram

    SvaraRadera