fredag 15 maj 2009

GRISINFORMATION - dock ej aprilskämt.


SCANS GRISAR HAR FYRA FILÉER.

In för årets grisssäsong har Scan börjat sälja en ny köttprodukt med det tjusiga namnet - ÄDELFILÉ - utskuren av en del av grisskinkan, skriver lantbrukstidningen ALT, på nätet. Fusk tycker tycker jag. Skinka är skinka och filé är filé.
Det håller Svensk Köttinformation och Köttbranschens riksförbund med om.
Det finns bara två filéer på en gris och de sitter på bakre delen av ryggen menar de.
Inte alls tycker Scan, som försvarar sig med hur uppslagsverket Wikipedia definierar en filé: Något som "i de flesta fall" består av långa ryggmuskler från det slaktade djuret.
Alltså har över en natt, Scans grisar fått minst fyra filéer, i stället för tidigare två.
Jag har varit inne på WWW.husdjurssidan.se för att se vad det står om grisar.
Där står det att grisen lätt blir bränd i solen och särskilt öronen är känsliga för solljus.
Så nu vet ni det - kanske en onyttig information - vad vet jag.
Trevlig helg på er alla bloggare.
och se upp för ädelfilé - lurt - det är skinka.

4 kommentarer:

  1. Godmorgon i stugan! Kommerse! Det gamla uttrycket att mer ska mer ha är väl gångbart här! Så nu ska vi betala filépris för skinka...Kramiz

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Ja du, vad skall jag säja, grisarna får börja att använda solskyddsmedel på öronen :)

    Hoppas att du hittar dej en fin klänning.
    Pust, men det är ju som du säjer, klänningarna är oftast snyggast på slimmade modeller, hur många gånger har jag inte blivit besviken i provrummet :(

    Älsklingen min och jag, skall ta oss in till city och fota, dels från HBT-Festivalen och Göteborgsvarvet som äger rum i dag.

    Solvarma kramar från Irene

    SvaraRadera
  3. Håller med dig fullständigt. Skinka är skinka och file är file. Bra inlägg ha en bra lördag, det ska jag ha

    SvaraRadera
  4. Hålller också med att skinka är skinka och filé är filé och något annat skall man inte betala för.
    Ha en fortsatt trevlig söndag. Kram Britt

    SvaraRadera